Yleisöosallistaminen osana matkanjärjestäjäyritysten tuotekehitystä
Laine, Sini; Pekkanen, Ani (2011)
Laine, Sini
Pekkanen, Ani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259608
Tiivistelmä
Tutkimuksemme aihe käsittelee sosiaalisen median hyödyntämisen mahdollisuutta matkanjärjestäjäyrityksen tuotekehityksen tukena. Keskeisenä menetelmänä tähän toimii yleisöosallistaminen, jota tutkimme asiakaslähtöisen tuotekehityksen näkökulmasta. Valitsimme tutkimuksen kohderyhmäksi Suomen suurimmat matkanjärjestäjäyritykset, jotka ovat jo luoneet näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyötutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää keinot yleisöosallistamiseen sosiaalisen median palveluissa käyttäjäinnovoinnin ja käyttäjäarviointien tuottamiseksi. Lisäksi tavoitteenamme oli selvittää, miten matkanjärjestäjäyritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa ja miten yleisöosallistaminen käsitetään matkatuotekehityksen osana. Lopullinen päämäärämme oli tuottaa teoreettisen taustan sekä haastatteluaineiston pohjalta selkeät ohjeet aloittaa yleisöosallistaminen ja ylläpitää sitä matkanjärjestäjän keskeisenä toiminnan osana.
Kvalitatiivisessa opinnäytetyössä käytimme tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Valitsimme haastatteluun kolme liikevaihdoltaan suurinta matkanjärjestäjäyritystä teoreettisten tutkimustuloksien tueksi. Mahdollisimman monipuolisen ja uuden teoria-aineiston kokoamiseksi käytimme ulkomaista materiaalia tiedon lähteenä, koska tutkimamme yleisöosallistamisen menetelmä ei ole Suomessa vielä yleisesti käytössä.
Teemahaastattelu osoitti, että suuret suomalaiset matkanjärjestäjäyritykset tarvitsevat ohjeistusta yleisöosallistamiseen sosiaalisessa mediassa tuotekehityksen näkökulmasta. Haastatteluista selvisi myös, että kohdeyritykset käyttävät sosiaalista mediaa tällä hetkellä markkinoinnin välineenä. Matkanjärjestäjäyritykset eivät kerää aktiivisesti asiakaspalautetta ja asiakasarviointeja sosiaalisesta mediasta. Tuli kuitenkin esille, että tämän tyyppinen vuorovaikutteisuus koetaan positiivisena mahdollisuutena tulevaisuudessa.
Kvalitatiivisessa opinnäytetyössä käytimme tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Valitsimme haastatteluun kolme liikevaihdoltaan suurinta matkanjärjestäjäyritystä teoreettisten tutkimustuloksien tueksi. Mahdollisimman monipuolisen ja uuden teoria-aineiston kokoamiseksi käytimme ulkomaista materiaalia tiedon lähteenä, koska tutkimamme yleisöosallistamisen menetelmä ei ole Suomessa vielä yleisesti käytössä.
Teemahaastattelu osoitti, että suuret suomalaiset matkanjärjestäjäyritykset tarvitsevat ohjeistusta yleisöosallistamiseen sosiaalisessa mediassa tuotekehityksen näkökulmasta. Haastatteluista selvisi myös, että kohdeyritykset käyttävät sosiaalista mediaa tällä hetkellä markkinoinnin välineenä. Matkanjärjestäjäyritykset eivät kerää aktiivisesti asiakaspalautetta ja asiakasarviointeja sosiaalisesta mediasta. Tuli kuitenkin esille, että tämän tyyppinen vuorovaikutteisuus koetaan positiivisena mahdollisuutena tulevaisuudessa.