Mikä saa jatkamaan? : Keskeyttämisaikeista luopuneiden toisen asteen opiskelijoiden mietteitä
Juopperi, Raija (2011)
Juopperi, Raija
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259532
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyössä selvitetään, mikä saa toisen asteen opiskelijan jatkamaan
opintojaan, vaikka jossain vaiheessa olisi pohtinut opintojen keskeyttämistä. Työssä selvitetään
myös alalle hakeutumisen kriteerejä ja keskeyttämisajatuksiin johtaneita syitä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyö on hankkeistettu Tornion Ammattiopisto
Lappiaan. Teoreettisia viitekehyksiä työssä edustavat Opetusministeriön ja Tilastokeskuksen tekemät
tutkimukset ja tilastot toisen asteen opintojen keskeyttämisiin liittyen. Keskeistä työssä on selvittää,
mitkä tekijät vaikuttavat toisen asteen opiskelijan opintoihin sitoutumiseen ja miten myös
oppilaitos voi edistää nuoren opintoihin kiinnittymistä samojen teemojen sisällä. Merkittävimpiä
työssä hyödynnettyjä tutkimuksia edustaa Koskelan (2003) väitöskirja ”Opiskelijoiden haasteellisuudesta
ammattiopintoihin sitoutumisen substanssiteoriaan”, jossa hän on kietonut aineistonsa juuri
opintoihin sitoutumisen ympärille.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyön kysely noudattelee kvalitatiivisen tutkimuksen periaatteita
ja aineisto siihen on hankittu kyselylomakkeella. Kysely jaettiin kaikille toista lukuvuotta Torniossa
opiskeleville opiskelijoille, joita kyselyhetkellä oli 361kpl. Palautuneita kyselyitä oli 160 kpl, jolloin
vastausaktiivisuudeksi saatiin 43 prosenttia.
Keskeiset tutkimustulokset: Kyselyn mukaan 27 prosenttia kaikista vastanneista ilmoitti harkinneensa
opintojen keskeyttämistä jossain opintojen vaiheessa. Opiskelijat hakeutuivat opintoihin
alan kiinnostavuuden perusteella, mutta opinnot olivat silti vaarassa keskeytyä, koska opiskelu ei
kiinnostanut. Myös ongelmat opettajan kanssa, keskittymisvaikeudet ja väärät ennakkokäsitykset
saivat opiskelijan pohtimaan keskeyttämistä. Tärkeimpiä opiskelijoiden jatkamispäätökseen vaikuttaneita
syitä olivat järki ja pakko. Päätösten taustalla vaikuttivat vanhemmat/huoltajat, sekä opiskelun
kiinnostavuus.
Johtopäätökset: Oppilaitoksella on mahdollisuuksia edistää opintoihin sitoutumista. Oikean tiedon
ja psykososiaalisen tuen avulla nuori saa mahdollisuuksia itsenäiseen ja järkevään päätöksentekoon.
Opettajan ja opiskelijan väliseen keskusteluyhteyteen panostaminen kannattaa, koska siten opettaja
voi tukea opiskelijan psyykkistä kasvua, sosiaalista hyvinvointia, ja siten edesauttaa nuoren opintoihin
ja yhteisöön integroitumista.
opintojaan, vaikka jossain vaiheessa olisi pohtinut opintojen keskeyttämistä. Työssä selvitetään
myös alalle hakeutumisen kriteerejä ja keskeyttämisajatuksiin johtaneita syitä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyö on hankkeistettu Tornion Ammattiopisto
Lappiaan. Teoreettisia viitekehyksiä työssä edustavat Opetusministeriön ja Tilastokeskuksen tekemät
tutkimukset ja tilastot toisen asteen opintojen keskeyttämisiin liittyen. Keskeistä työssä on selvittää,
mitkä tekijät vaikuttavat toisen asteen opiskelijan opintoihin sitoutumiseen ja miten myös
oppilaitos voi edistää nuoren opintoihin kiinnittymistä samojen teemojen sisällä. Merkittävimpiä
työssä hyödynnettyjä tutkimuksia edustaa Koskelan (2003) väitöskirja ”Opiskelijoiden haasteellisuudesta
ammattiopintoihin sitoutumisen substanssiteoriaan”, jossa hän on kietonut aineistonsa juuri
opintoihin sitoutumisen ympärille.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyön kysely noudattelee kvalitatiivisen tutkimuksen periaatteita
ja aineisto siihen on hankittu kyselylomakkeella. Kysely jaettiin kaikille toista lukuvuotta Torniossa
opiskeleville opiskelijoille, joita kyselyhetkellä oli 361kpl. Palautuneita kyselyitä oli 160 kpl, jolloin
vastausaktiivisuudeksi saatiin 43 prosenttia.
Keskeiset tutkimustulokset: Kyselyn mukaan 27 prosenttia kaikista vastanneista ilmoitti harkinneensa
opintojen keskeyttämistä jossain opintojen vaiheessa. Opiskelijat hakeutuivat opintoihin
alan kiinnostavuuden perusteella, mutta opinnot olivat silti vaarassa keskeytyä, koska opiskelu ei
kiinnostanut. Myös ongelmat opettajan kanssa, keskittymisvaikeudet ja väärät ennakkokäsitykset
saivat opiskelijan pohtimaan keskeyttämistä. Tärkeimpiä opiskelijoiden jatkamispäätökseen vaikuttaneita
syitä olivat järki ja pakko. Päätösten taustalla vaikuttivat vanhemmat/huoltajat, sekä opiskelun
kiinnostavuus.
Johtopäätökset: Oppilaitoksella on mahdollisuuksia edistää opintoihin sitoutumista. Oikean tiedon
ja psykososiaalisen tuen avulla nuori saa mahdollisuuksia itsenäiseen ja järkevään päätöksentekoon.
Opettajan ja opiskelijan väliseen keskusteluyhteyteen panostaminen kannattaa, koska siten opettaja
voi tukea opiskelijan psyykkistä kasvua, sosiaalista hyvinvointia, ja siten edesauttaa nuoren opintoihin
ja yhteisöön integroitumista.