Project management : challenges for project leader
Vainio, Viivi (2011)
Vainio, Viivi
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249453
Tiivistelmä
Projektityöskentely on yleistynyt työpaikoilla. Projektintyön hallinnasta vastaa useimmiten projektipäällikkö, joten on mielekästä selvittää projektipäällikön velvollisuudet työn kokonaiskuvan hahmottamiseksi. Projektipäällikölle kuuluva hallintaosuus jakautuu kahteen pääasialliseen osaan, projektintyöskentelyn valvontaan ja henkilöstöhallintaan. Projektityöskentelyä tulee valvoa tarkkaan koko projektin ajan. Valvonta kuitenkin jakautuu projektin toteutuksen aikana alueisiin, kuten aikataulun ja budjetin noudattamiseen, laadun tarkkailemiseen, riskienhallintaan ja organisaation sisäiseen kommunikointiin.
Projektityöskentelyssä henkilöstöhallinnan tärkeys korostuu, kun pyritään tehokkaaseen työskentelyyn. Koska hyvällä henkilöstöhallinnalla saadaan työntekijöiden työpanos tehokkaammaksi, projektipäällikön tulee omata hyvät johtajuustaidot. Tarpeellisia taitoja projektipäällikölle ovat työntekijöiden kuunteleminen ja motivoiminen. Lisäksi projektipäällikön tulisi edistää kommunikointia ja ryhmätyöskentelyä projektitiimissään päämääränään keskinäisen luottamuksen, kunnioituksen ja hyvän työympäristön rakentaminen.
Käytännön projektitöissä eri projektit saattavat olla käynnissä samaan aikaan eri vaiheissa. Pelikonsoliprojekti pysyi suunnitteluvaiheessa samalla kun dokumentaatioprojekti suunniteltiin ja toteutettiin. Pelikonsoliprojekti sisälsi projektin suunnittelun kämmenpelikonsolien valmistusta varten. Dokumentaatioprojekti toimi alaprojektina pelikonsoliprojektille tuottaen kaikki siihen tarvittavat dokumentit. Tarpeellisiin dokumentteihin kuuluivat projektisuunnitelma, vaatimusmäärittelyt, esitutkimus ja vaatimuslista. Dokumentaatioprojekti todensi, kuinka hyvä aikataulutus, vastuunjako ja ryhmän sisäinen kommunikointi edistävät projektin onnistumista. Projektin riskienhallinnan tärkeys huomattiin, kun projektia uhkasi työntekijöiden määrän laskeminen.
Projektinhallinta on kokonaisuutena niin laaja, että sen koko tekee siitä haasteellista kontrolloida. Osien ollessa järjestyksessä sekä projektityöskentely että projektinhallinta helpottuvat. Projektityössä tarpeettomien riskien toteutumista on helpointa ehkäistä hyvällä kommunikoinnilla.
Projektityöskentelyssä henkilöstöhallinnan tärkeys korostuu, kun pyritään tehokkaaseen työskentelyyn. Koska hyvällä henkilöstöhallinnalla saadaan työntekijöiden työpanos tehokkaammaksi, projektipäällikön tulee omata hyvät johtajuustaidot. Tarpeellisia taitoja projektipäällikölle ovat työntekijöiden kuunteleminen ja motivoiminen. Lisäksi projektipäällikön tulisi edistää kommunikointia ja ryhmätyöskentelyä projektitiimissään päämääränään keskinäisen luottamuksen, kunnioituksen ja hyvän työympäristön rakentaminen.
Käytännön projektitöissä eri projektit saattavat olla käynnissä samaan aikaan eri vaiheissa. Pelikonsoliprojekti pysyi suunnitteluvaiheessa samalla kun dokumentaatioprojekti suunniteltiin ja toteutettiin. Pelikonsoliprojekti sisälsi projektin suunnittelun kämmenpelikonsolien valmistusta varten. Dokumentaatioprojekti toimi alaprojektina pelikonsoliprojektille tuottaen kaikki siihen tarvittavat dokumentit. Tarpeellisiin dokumentteihin kuuluivat projektisuunnitelma, vaatimusmäärittelyt, esitutkimus ja vaatimuslista. Dokumentaatioprojekti todensi, kuinka hyvä aikataulutus, vastuunjako ja ryhmän sisäinen kommunikointi edistävät projektin onnistumista. Projektin riskienhallinnan tärkeys huomattiin, kun projektia uhkasi työntekijöiden määrän laskeminen.
Projektinhallinta on kokonaisuutena niin laaja, että sen koko tekee siitä haasteellista kontrolloida. Osien ollessa järjestyksessä sekä projektityöskentely että projektinhallinta helpottuvat. Projektityössä tarpeettomien riskien toteutumista on helpointa ehkäistä hyvällä kommunikoinnilla.