Ammattikorkeakoulut Facebookissa. Yhteisöllisyyttä vai markkinointia.
Lehtipää, Jenna (2011)
Lehtipää, Jenna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249364
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on selvitys Facebookista ja sen mahdollisuuksista markkinoin-tiviestinnän välineenä. Tarkoituksena on selvittää Facebookin hyödyntämistä yh-teisöllisestä ja markkinoinnillisesta näkökulmasta ja tarjota tutkimukseni avulla havainnoimiani kehittämisehdotuksia työni toimeksiantajalle, Vaasan ammatti-korkeakoululle. Sosiaalisen median hyödyntäminen ammattikorkeakouluissa on lisääntymässä ja Vaasan ammattikorkeakoulu on liittynyt Facebookiin työni te-kemisen aikana, joten aiheeni on ajankohtainen. Teoriaosassa käsitellään keskeisimpiä Facebookiin liittyviä viestinnän keinoja; markkinointiviestintää, digitaalista markkinointiviestintää, viraalimarkkinointia sekä sosiaalista mediaa. Lopuksi avataan Facebookin historiaa ja kartoitetaan ny-kytilannetta sekä brändien näkyvyyttä Facebookissa. Empiirisessä osiossa tutki-taan ja analysoidaan tutkimuskohteiksi valittujen ammattikorkekaoulujen Face-book-sivuja ja koulujen viestijöiltä saatuja sähköpostihaastattelujen vastauksia. Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa on kvalitatiivinen tutkimus. Saadut tutkimustulokset viittaavat siihen, että ammattikorkeakoulut pyrkivät Fa-cebook-sivujensa avulla sekä yhteisöllisyyteen että markkinointiin. Yhteisöllisyy-den ja markkinoinnin välinen ero luodaan kohderyhmän segmentoinnilla eli mää-rittelemisellä. Facebookiin on helppo tulla mukaan eikä Facebook-yhteisön ylläpito vaadi kouluilta paljoa resursseja. Koulut ovat omien Facebook-sivujensa sisällön aktiivisimpia päivittäjiä. Tutkimus saattaa auttaa Vaasan ammattikorkeakoulun lisäksi Facebookiin tulossa olevia yhteisöjä, kuten muita kouluja omien Facebook-sivujensa suunnittelu- ja ideointityössä.