”Tää on nyt meiän äitien järjestämä” – vanhempien osallisuus Martikanpellon koulussa
Kesseli, Merja (2011)
Kesseli, Merja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208897
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohteena oli Lappeenrannan Joutsenossa sijaitseva koulu, jossa toimii esiopetus sekä peruskoulun ensimmäinen ja toinen luokka samassa koulussa. Koulun painopisteenä oli lukuvuonna 2010 - 2011 vanhempien osallisuus
koulun toiminnassa. Työn tavoitteena oli vanhempien osallisuuden näkyväksi tekeminen. Selvitystehtävät olivat osallisuutta selvittävän toiminnallisen kyselyn tuottaminen vanhempaintoimikunnan luistelutapahtumaan ja vanhempien osallisuuden kokemusten kuvaaminen ja näiden yhdistelmänä tiedon tuottaminen koulun oppilaiden vanhempien osallisuudesta.
Työn teoreettisena viitekehyksenä oli sosiaalipedagogiikka, osallisuus, sosiokulttuurinen innostaminen, dialogi ja kasvatuskumppanuus. Näiden pohjalta tehtiin kysymykset toiminnalliseen tapahtumaan toteutettavaksi luistelutapahtumassa. Kovan pakkasen takia luistelutapahtuma peruuntui eikä työn toiminnallisuutta osuutta voitu toteuttaa.
Työhön lisättiin ryhmäteemahaastattelu, johon osallistui viisi Martikanpellon koulun vanhempaintoimikunnassa toimivaa äitiä. Haastattelun teemat muotoutuivat teorian pohjalta, tavoitteena selvittää vanhempien kokemuksia osallisuudesta.
Haastattelu analysoitiin sisällönanalyysillä ja näin saadut pelkistyksetluokiteltiin.
Teemahaastattelun tuloksena vanhemmille tärkeimmiksi asioiksi osallisuudessa nousivat esiin vuorovaikutus, tiedon saaminen, osallisuuden kokemukset ja yllättävänä asiana erityisen tuen palveluista saadut kokemukset. Lisäksi kyseltiin
vanhempaintoimikunnan tehtävistä tässä koulussa.Tässä opinnäytetyössä kävi ilmi, että erityisen tuen tarpeessa olevien lasten vanhempien kokemukset osallisuudesta olivat positiivisia. Jatkotutkimusaiheena näiden vanhempien kokemuksien tutkiminen toisi lisätietoa onnistuneesta kumppanuudesta. Toisena aiheena voisi olla lasten kokemukset vanhempien osallisuudesta.
koulun toiminnassa. Työn tavoitteena oli vanhempien osallisuuden näkyväksi tekeminen. Selvitystehtävät olivat osallisuutta selvittävän toiminnallisen kyselyn tuottaminen vanhempaintoimikunnan luistelutapahtumaan ja vanhempien osallisuuden kokemusten kuvaaminen ja näiden yhdistelmänä tiedon tuottaminen koulun oppilaiden vanhempien osallisuudesta.
Työn teoreettisena viitekehyksenä oli sosiaalipedagogiikka, osallisuus, sosiokulttuurinen innostaminen, dialogi ja kasvatuskumppanuus. Näiden pohjalta tehtiin kysymykset toiminnalliseen tapahtumaan toteutettavaksi luistelutapahtumassa. Kovan pakkasen takia luistelutapahtuma peruuntui eikä työn toiminnallisuutta osuutta voitu toteuttaa.
Työhön lisättiin ryhmäteemahaastattelu, johon osallistui viisi Martikanpellon koulun vanhempaintoimikunnassa toimivaa äitiä. Haastattelun teemat muotoutuivat teorian pohjalta, tavoitteena selvittää vanhempien kokemuksia osallisuudesta.
Haastattelu analysoitiin sisällönanalyysillä ja näin saadut pelkistyksetluokiteltiin.
Teemahaastattelun tuloksena vanhemmille tärkeimmiksi asioiksi osallisuudessa nousivat esiin vuorovaikutus, tiedon saaminen, osallisuuden kokemukset ja yllättävänä asiana erityisen tuen palveluista saadut kokemukset. Lisäksi kyseltiin
vanhempaintoimikunnan tehtävistä tässä koulussa.Tässä opinnäytetyössä kävi ilmi, että erityisen tuen tarpeessa olevien lasten vanhempien kokemukset osallisuudesta olivat positiivisia. Jatkotutkimusaiheena näiden vanhempien kokemuksien tutkiminen toisi lisätietoa onnistuneesta kumppanuudesta. Toisena aiheena voisi olla lasten kokemukset vanhempien osallisuudesta.