Viihdytkö työssäsi? Koululaisten aamu-ja iltapäivätoiminnan ohjaajien työhyvinvointi
Lammi, Helena; Ylönen, Jonna (2011)
Lammi, Helena
Ylönen, Jonna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188529
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi koululaisten iltapäivätoiminnan ohjaajat Jyvässeudulla kokevat oman työhyvinvointinsa. Tavoitteena oli tuottaa työnantajille tietoa alaistensa kokemasta työhyvinvoinnin tilasta, jotta he pystyisivät puuttumaan mahdollisiin epäkohtiin ja tarvittaessa kehittämään työntekijöidensä sekä koko työyhteisönsä hyvinvointia. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä, jonka kysymykset perustuivat opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Tutkimuskysymykset muodostettiin teoriapohjaan ja aikaisempiin tutkimuksiin perustuen. Kysely lähetettiin 40:lle (N=40) koululaisten iltapäivätoiminnanohjaajalle ja siihen vastasi 32(n=32)ohjaajaa. Tutkimustulosten perusteella pääteltiin, että koululaisten iltapäivätoiminnan ohjaajat voivat työssään kokonaisuudessaan hyvin. Enemmistö ohjaajista koki työolojen olevan hyvät. Työyhteisö koettiin kokonaisuudessaan toimivaksi ja johtajuuteen oltiin pääasiassa tyytyväisiä. Tulokset osoittavat ohjaajien olevan tyytyväisiä myös työnsä sisältöön ja osaamisensa vastaavan hyvin heidän työnkuvaansa. Ohjaajat kokivat työnsä olevan enemmän henkisesti kuin fyysisesti kuormittavaa. Eniten kuormitusta aiheuttavina tekijöinä esiin nousi kiireinen työtahti, huonot työajat ja toimitilojen sopimattomuus ja voimaannuttavimpina tekijöinä hyvä ja toimiva työyhteisö ja sisällöltään mielekäs työ.