Nuoret päihdepalveluiden käyttäjinä : Kokemuksia nuorille suunnatuista päihdepalveluista ja niiden kehitystarpeista
Kangas, Ari (2011)
Kangas, Ari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168073
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee nuorten päihdehäiriöitä ja niiden hoitoa. Tarkoituksena oli selvittää, miten nuorille suunnatut päihdepalvelut ovat vastanneet nuorten tarpeisiin ja miten niitä tulisi tulevaisuudessa kehittää. Huomiota kiinnitettiin myös työntekijän ja asiakkaan väliseen työskentelyn toimivuuteen. Tutkimustapana on käytetty internetin välityksellä toteutettua Webropol-kyselyä avoimin kysymyksin. Myös vastaajat on hankittu netin välityksellä keskustelufoorumeiden ja sähköpostiviestien kautta. Analysoitavia vastauksia oli tutkimuksessa kaikkiaan kahdeksan.
Tutkimustulokset osoittivat, että nuoruudessaan päihdepalveluita käyttäneet kokevat palvelut tarpeellisiksi, mutta riittämättömiksi. Muutosta kaivattiin erityisesti palvelujärjestelmän toimivuuteen ja työskentelymenetelmiin. Työntekijöiden aidon kiinnostuksen katsottiin olevan hyvin tärkeässä roolissa asiakkaiden motivaation ylläpitämisessä ja päihdepalveluihin sitoutumisessa. Toimivan työskentelyn edellytyksenä pidettiin luottamuksellista ilmapiiriä, ymmärtäväisyyttä ja tuomitsemattomuutta. Palveluiden toimivuuden lisäksi esille nousi kuitenkin myös oman motivaation tärkeys päihdepalveluita hyödynnettäessä.
Lisäksi tutkimustulokset osoittivat, että päihdepalveluita toteutettaessa ensimmäinen haaste on havaita nuorten päihdeongelmat riittävän aikaisin, sekä tarjota jo syntymässä oleviin päihdeongelmiin riittävää tukea. Tämä tarkoittaa samalla myös sitä, että ennalta ehkäisevän työn merkitys on suuri ja jo syntyvissä oleviin päihdehäiriöiden hoidossa yksi tukitoimi voi olla esimerkiksi päihteettömien ajanviettopaikkojen lisääminen.
Tutkimustulokset osoittivat, että nuoruudessaan päihdepalveluita käyttäneet kokevat palvelut tarpeellisiksi, mutta riittämättömiksi. Muutosta kaivattiin erityisesti palvelujärjestelmän toimivuuteen ja työskentelymenetelmiin. Työntekijöiden aidon kiinnostuksen katsottiin olevan hyvin tärkeässä roolissa asiakkaiden motivaation ylläpitämisessä ja päihdepalveluihin sitoutumisessa. Toimivan työskentelyn edellytyksenä pidettiin luottamuksellista ilmapiiriä, ymmärtäväisyyttä ja tuomitsemattomuutta. Palveluiden toimivuuden lisäksi esille nousi kuitenkin myös oman motivaation tärkeys päihdepalveluita hyödynnettäessä.
Lisäksi tutkimustulokset osoittivat, että päihdepalveluita toteutettaessa ensimmäinen haaste on havaita nuorten päihdeongelmat riittävän aikaisin, sekä tarjota jo syntymässä oleviin päihdeongelmiin riittävää tukea. Tämä tarkoittaa samalla myös sitä, että ennalta ehkäisevän työn merkitys on suuri ja jo syntyvissä oleviin päihdehäiriöiden hoidossa yksi tukitoimi voi olla esimerkiksi päihteettömien ajanviettopaikkojen lisääminen.