Helsinkiläisten ravintoloiden luomu- ja lähiruoan käyttö ja kiinnostus internettilaamiseen
Ellonen, Lilli; Lindeman, Marianna (2011)
Ellonen, Lilli
Lindeman, Marianna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168031
Tiivistelmä
Kaikkiin toimialoihin kohdistuu nykyään vaatimuksia kestävästä kehityksestä sekä lainsäädännön että kuluttajien taholta. Ravitsemisalalla tämä näkyy muun muassa luomu- ja lähiruoan käytön lisääntymisenä. Vastuullisen kuluttamisen merkitys on kasvanut viime vuosina. Luomuelintarvikkeita ostetaan usein siksi, että niiden oletetaan olevan terveellisiä ja ympäristöystävällisiä. Lähiruoan osto- ja käyttömotiivit liittyvät ympäristöystävällisyyteen. Lisäksi paikallisen talouden tukeminen ja tuotantoeläinten hyvinvointi vaikuttavat lähiruoan ostoon.
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia luomu- ja lähiruoan käyttöä hotelli-, ravintola- ja catering-alalla. Työssä tutkitaan helsinkiläisten alan yritysten luomuelintarvikkeiden ja lähiruoan nykyistä käyttöä ja niiden mahdollisesti tuottamaa lisäarvoa yritykselle. Tutkimuksessa selvitetään myös ovatko yritykset kiinnostuneita tilaamaan niitä internetistä. Tutkimus toteutetaan kvantitatiivisena survey -tutkimuksena talvella 2010–2011. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Makumaku -internetpalvelu.
Tutkimus toteutettiin Webropol -kyselysovelluksen avulla. Kysely lähetettiin 440 helsinkiläiselle hotelli-, ravintola-, ja cateringalan yritykselle. Kyselyyn tuli 46 vastausta ja vastausprosentti oli 10,5. Tulokset analysoitiin Webropol- ja Excel -ohjelmien avulla. Yhteystiedot tutkimukseen kerättiin Fonectan B2B -yhteystietopalvelua apuna käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat, että helsinkiläiset hotelli-, ravintola- ja catering -alan yritykset käyttävät luomu- ja lähiruokaa. Yritykset olivat myös kiinnostuneita tilaa-maan tuotteita internetin kautta Makumakun kaltaisesta palvelusta. Suurin osa yrityksistä koki luomu- ja lähiruoan käytön tuovan lisäarvoa yritykselle. Tärkein syy käyttää luomu- ja lähiruokaa ovat asiakkaiden toiveet.
Ravintolat ovat kiinnostuneita lähi- ja luomuruoan käytöstä. Tuotteiden korkeampi hinta, toimitusten epävarmuus ja tilattavien tuotteiden pienet tuotantoerät aiheuttavat rajoituksia ravitsemisalan yritysten luomu- ja lähiruoan käytölle. Yksi ratkaisu tähän on pienten tuottajien verkostoituminen keskenään. Makumaku -verkkokaupan pyrkimyksenä onkin pientuottajien, kuluttajien ja yritysten yhdistäminen yhdellä palvelulla.
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia luomu- ja lähiruoan käyttöä hotelli-, ravintola- ja catering-alalla. Työssä tutkitaan helsinkiläisten alan yritysten luomuelintarvikkeiden ja lähiruoan nykyistä käyttöä ja niiden mahdollisesti tuottamaa lisäarvoa yritykselle. Tutkimuksessa selvitetään myös ovatko yritykset kiinnostuneita tilaamaan niitä internetistä. Tutkimus toteutetaan kvantitatiivisena survey -tutkimuksena talvella 2010–2011. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Makumaku -internetpalvelu.
Tutkimus toteutettiin Webropol -kyselysovelluksen avulla. Kysely lähetettiin 440 helsinkiläiselle hotelli-, ravintola-, ja cateringalan yritykselle. Kyselyyn tuli 46 vastausta ja vastausprosentti oli 10,5. Tulokset analysoitiin Webropol- ja Excel -ohjelmien avulla. Yhteystiedot tutkimukseen kerättiin Fonectan B2B -yhteystietopalvelua apuna käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat, että helsinkiläiset hotelli-, ravintola- ja catering -alan yritykset käyttävät luomu- ja lähiruokaa. Yritykset olivat myös kiinnostuneita tilaa-maan tuotteita internetin kautta Makumakun kaltaisesta palvelusta. Suurin osa yrityksistä koki luomu- ja lähiruoan käytön tuovan lisäarvoa yritykselle. Tärkein syy käyttää luomu- ja lähiruokaa ovat asiakkaiden toiveet.
Ravintolat ovat kiinnostuneita lähi- ja luomuruoan käytöstä. Tuotteiden korkeampi hinta, toimitusten epävarmuus ja tilattavien tuotteiden pienet tuotantoerät aiheuttavat rajoituksia ravitsemisalan yritysten luomu- ja lähiruoan käytölle. Yksi ratkaisu tähän on pienten tuottajien verkostoituminen keskenään. Makumaku -verkkokaupan pyrkimyksenä onkin pientuottajien, kuluttajien ja yritysten yhdistäminen yhdellä palvelulla.