Miljöhandbok - en sammanfattning
Dannbäck, Maria Charlotta (2011)
Dannbäck, Maria Charlotta
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107202
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att förenkla uppdragsgivarens nuvarande miljöhandbok, vilken ofta uppfattades som svårläst och väldigt teknisk. Miljöhandbokens uppgift är att förmedla nödvändig information på ett förståeligt sätt åt personer som inte sedan tidigare är bekanta med ämnet. Delsyftet är att Miljöhandboken kunde fungera internt i marknadsföringsuppgifter, och samtidigt öka personalens kunskap angående miljöfrågor. Målet är att göra handboken så lättläst och användbar som möjligt. Arbetet är uppbyggt med hjälp av en teoretisk referensram som grundar sig på inlärning, kommunikation och miljö samt strukturerandet av en handbok. Här förs bland annat fram det man bör sträva efter, samt det man bör undvika då man skriver en handbok. En kvalitativ undersökning har utförts, i den intervjuades fyra personer ur företagets personal, alla med varierande arbetsuppgifter. Målet med undersökningen är att få fram ifall handbokens målsättningar, syftet med arbetet, har uppnåtts. Undersökningen utfördes våren 2011. Intervjuerna i sin helhet finns inte tillgängliga i detta arbete då de är sekretessbelagda, i stället presenteras de mer centrala delarna. Frågeguiden som användes finns som bilaga 1, i slutet av arbetet. Den senare delen av arbetet redogör för hur planerandet, utvecklandet och skrivandet av handboken har utförts. Slutligen diskuteras både processen och resultatet samt konsekvenserna av dem. Det som framgick ur resultatet var att ett behov för en ny miljöhandbok finns och att den sammanfattade Miljöhandboken till viss mån uppfyller behovet. Det betyder att arbetets syfte delvis uppnåddes. Utöver det framgick det att varje avdelning behöver en egen anpassad miljöhandbok, vilka gärna kunde innehålla konkreta tips och statistik. Den här sammanfattade Miljöhandboken kunde fungera som modell för vidare utveckling av eventuella handböcker i framtiden. The research objective for this thesis is to simplify the commissioner’s Environmental handbook, which is often perceived as difficult to read and very technical. The purpose of the Environmental handbook is to present necessary information in an understandable way to those who are not familiar with the subject. The secondary objective is that the Environmental handbook could be used internally in marketing, and at the same time increase the staff knowledge about environmental issues. The goal is to make the handbook as readable and as useful as possible. The thesis is structured on a theoretical base, which is based on learning, communication, environment and how to structure a handbook. In the thesis you can find what one should strive for and what should be avoided when you write a handbook. A qualitative study was conducted, in which four people from the commissioner´s staff; all with different tasks were interviewed. The aim with the study is to find out if the objective with the thesis has been achieved or not. The survey was conducted in the spring 2011. The interviews are not available in this thesis, since they are classified. Instead only the most important parts of the interviews are presented. The question guide that was used during the interview can be read at the end of this thesis as appendix 1.The latter part of the thesis describes how the planning, development and writing of the handbook have been performed. Finally the process, the outcome and the impact of them are discussed. It has emerged from the result of the study that a need for a new environmental handbook exists and that the Environmental handbook, to some extent, satisfies that need; this means that the objective of the thesis was met. But it also appeared that each department would need their own department specific environmental handbook, which could include practical tips and statistics. However this Environmental handbook could serve as a model when developing new handbooks in the future.