ELLIN JA ENSION KIVA ESKARIPÄIVÄ- VUOROVAIKUTUSTAITOJA TOUKOLAN KOULUN ESIOPETUKSESSA
Hepokorpi, Annika (2011)
Hepokorpi, Annika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107089
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ensisijaisesti toiminnallisen päivän avulla luoda lapsille uusia kokemuksia pari- ja ryhmätyöskentelystä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, esiintyykö Kiikoisten kunnan syksyllä 2010 esiopetuksen aloittavien lasten ryhmässä kiusaamista ja ryhmästä pois sulkemista
Alkukartoitus ryhmän sosiaalisiin suhteisiin ja mahdolliseen kiusaamiseen liittyen tehtiin keväällä 2010 Kiikoisten seurakunnan päiväkerhossa johon osallistui viisi syksyllä esikoulun aloittavaa lasta. Kartoituksen vastausten perusteella lähdin raken-tamaan lapsiryhmälle toiminnallista päivää, tarkoituksena luoda lapsille päivän aikana mahdollisimman paljon harjoituksia joissa he joutuisivat työskentelemään niin ryhmässä kuin jokaisen ryhmäläisen kanssa pareittain.
Suunnitelmia vuorovaikutustaitoja harjoittavasta päivästä tuki Kiikoisten kunnan las-tentarhanopettajalle lähetetty kysely. Kyselyssä tiedusteltiin, miten tärkeitä asioita ryhmäytyminen ja vuorovaikutus esiopetuksessa ovat ja miten paljon niihin käytetään aikaa. Lastentarhanopettajan vastauksista ilmeni, että vuorovaikutustaitoja har-joitellaan päivittäin, mutta kaikki taitoja tukeva ja edistävä oli tervetullutta.
Toimintapäivänä 8.9.2010 paikalla oli yhdeksän esikoulun aloittanutta lasta. Toimin-nallisen päivän aikana lapsiryhmä keskusteli kiusaamisesta, teki erilaisia pari- ja ryhmätyöskentelyä vaativia harjoituksia ja päivän lopuksi antoivat yksi kerrallaan suullisesti palautteen päivästä. Palautteen avulla haluttiin selvittää, millaisina lapset kokivat tehdyt harjoitukset sekä millaiset olivat ryhmät suhteet nyt.
Lasten vastaukset olivat toiminnantäyteisen päivän onnistumisesta positiivisia. Lap-silta kysyttiin muutama sama kysymys kiusaamisesta ja keskinäisistä suhteistaan kuin keväällä alkukartoituksen yhteydessä. Näillä pyrittiin havainnoimaan lasten aja-tusmaailman ja ryhmän toiminnan mahdollista muuttumista. Yksiselitteistä muutosta suuntaan tai toiseen ei ollut tapahtunut.
Työn tulokseksi jäi onnistunut ohjauskokemus sekä hyvän vuorovaikutussuhteen ra-kentaminen lapsiryhmän kanssa. Vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen merkitys nousi tämän työn myötä esiin.
Alkukartoitus ryhmän sosiaalisiin suhteisiin ja mahdolliseen kiusaamiseen liittyen tehtiin keväällä 2010 Kiikoisten seurakunnan päiväkerhossa johon osallistui viisi syksyllä esikoulun aloittavaa lasta. Kartoituksen vastausten perusteella lähdin raken-tamaan lapsiryhmälle toiminnallista päivää, tarkoituksena luoda lapsille päivän aikana mahdollisimman paljon harjoituksia joissa he joutuisivat työskentelemään niin ryhmässä kuin jokaisen ryhmäläisen kanssa pareittain.
Suunnitelmia vuorovaikutustaitoja harjoittavasta päivästä tuki Kiikoisten kunnan las-tentarhanopettajalle lähetetty kysely. Kyselyssä tiedusteltiin, miten tärkeitä asioita ryhmäytyminen ja vuorovaikutus esiopetuksessa ovat ja miten paljon niihin käytetään aikaa. Lastentarhanopettajan vastauksista ilmeni, että vuorovaikutustaitoja har-joitellaan päivittäin, mutta kaikki taitoja tukeva ja edistävä oli tervetullutta.
Toimintapäivänä 8.9.2010 paikalla oli yhdeksän esikoulun aloittanutta lasta. Toimin-nallisen päivän aikana lapsiryhmä keskusteli kiusaamisesta, teki erilaisia pari- ja ryhmätyöskentelyä vaativia harjoituksia ja päivän lopuksi antoivat yksi kerrallaan suullisesti palautteen päivästä. Palautteen avulla haluttiin selvittää, millaisina lapset kokivat tehdyt harjoitukset sekä millaiset olivat ryhmät suhteet nyt.
Lasten vastaukset olivat toiminnantäyteisen päivän onnistumisesta positiivisia. Lap-silta kysyttiin muutama sama kysymys kiusaamisesta ja keskinäisistä suhteistaan kuin keväällä alkukartoituksen yhteydessä. Näillä pyrittiin havainnoimaan lasten aja-tusmaailman ja ryhmän toiminnan mahdollista muuttumista. Yksiselitteistä muutosta suuntaan tai toiseen ei ollut tapahtunut.
Työn tulokseksi jäi onnistunut ohjauskokemus sekä hyvän vuorovaikutussuhteen ra-kentaminen lapsiryhmän kanssa. Vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen merkitys nousi tämän työn myötä esiin.