LOMA-ASUNTOJEN MARKKINOINTI?
Junnila, Ilkka (2011)
Junnila, Ilkka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105106985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105106985
Tiivistelmä
Päättötyön tarkoitus on selvittää Urakkaneliö Oy:lle miten sen tulisi laatia markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman laatimisen tavoite on saada aikaan yhtenäinen toimiva kokonaisuus. Kuinka sitä lähdetään toteuttamaan ja mitä hyötyä siitä on yritykselle. Päättötyössä pohditaan Loma-asuntojen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia sekä uhkia ja miten yrityksen kannattaa hoitaa markkinointiaan.
Opinnäytetyö koostuu pääosin teoriaosuudesta, jossa käsitteellään yksityiskohtaisesti markkinoinnin suunnittelua, strategiaa, markkinoinnin tavoitteita, sekä internet markkinointia. Työn keskeinen johtopäätös on, että Urakkaneliön kannattaa vahvistaa markkinointiaan, kilpailukykyään sekä asiakassuhteitaan.
Tulevaisuudessa loma-asuntojen kysyntä kasvaa ja markkinoilla on tilaa uusille yrittäjille. Ongelmana on se, ettei tontteja ole varsinkaan etelä-suomessa tarjolla ja niiden hinnat ovat tällä hetkellä todella korkeat.
Venäläisissä asiakkaissa on valtava potentiaali, mikäli heidät osataan hyödyntää oikein. Markkinointi heille on paljon haasteellisempaa, kuin kotimaisille asiakkaille.
Yrityksen kannattaa osallistua Vapaa-aika- ja rakennusmessuille, jotka ovat hyviä paikkoja markkinoida yritystä ja sen tuotteita. Toimintaa tulee kehittää myös mainonnalla sekä markkinoinnilla. Suurimmat investoinnit kannattaa käyttää mainontaan. Opinnäytetyöprosessi oli erittäin mielenkiintoinen kokemus. Työssä kiteytettiin aikaisemmin opittuja tietoja markkinoinnista ja liiketaloudesta. Urakkaneliön toiminnan kehittymistä kannattaa seurata säännöllisin väliajoin, jotta pystytään muuttamaan tarpeen tullen toimintatapoja markkinoinnin ja koko toiminnan suhteen.
Opinnäytetyö koostuu pääosin teoriaosuudesta, jossa käsitteellään yksityiskohtaisesti markkinoinnin suunnittelua, strategiaa, markkinoinnin tavoitteita, sekä internet markkinointia. Työn keskeinen johtopäätös on, että Urakkaneliön kannattaa vahvistaa markkinointiaan, kilpailukykyään sekä asiakassuhteitaan.
Tulevaisuudessa loma-asuntojen kysyntä kasvaa ja markkinoilla on tilaa uusille yrittäjille. Ongelmana on se, ettei tontteja ole varsinkaan etelä-suomessa tarjolla ja niiden hinnat ovat tällä hetkellä todella korkeat.
Venäläisissä asiakkaissa on valtava potentiaali, mikäli heidät osataan hyödyntää oikein. Markkinointi heille on paljon haasteellisempaa, kuin kotimaisille asiakkaille.
Yrityksen kannattaa osallistua Vapaa-aika- ja rakennusmessuille, jotka ovat hyviä paikkoja markkinoida yritystä ja sen tuotteita. Toimintaa tulee kehittää myös mainonnalla sekä markkinoinnilla. Suurimmat investoinnit kannattaa käyttää mainontaan. Opinnäytetyöprosessi oli erittäin mielenkiintoinen kokemus. Työssä kiteytettiin aikaisemmin opittuja tietoja markkinoinnista ja liiketaloudesta. Urakkaneliön toiminnan kehittymistä kannattaa seurata säännöllisin väliajoin, jotta pystytään muuttamaan tarpeen tullen toimintatapoja markkinoinnin ja koko toiminnan suhteen.