Viestintäsuunnitelma Olohuone ry:lle : haasteena tunnettuuden ja ympärivuotisen viestinnän lisääminen Turun kulttuuripääkaupunkivuonna 2011 ; Tuottajana muotoilualalla : tuottajan työn paketointi ja tuotteistaminen
Tikka, Moona (2011)
Tikka, Moona
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096830
Tiivistelmä
KÄYTÄNNÖN OPINNÄYTETYÖ / VIESTINTÄSUUNNITELMA OLOHUONE RY:LLE – Haasteena tunnettuuden ja ympärivuotisen viestinnän lisääminen Turun kulttuuripääkaupunkivuonna 2011
Olohuone ry on vuonna 2005 perustettu taideyhdistys, jonka pääasiallisena tehtävänä on kaupunkitaiteesta ja paikkasidonnaisesta taiteesta tiedottaminen sekä jokavuotisen Olohuone 306,4km2 –kaupunkitaidetapahtuman järjestäminen. Yhdistyksellä ei kuitenkaan ole koskaan ollut käytössään viestintäsuunnitelmaa ja viestintä on ollut sirpaleista ja sekavaa. Käytännön opinnäytetyöni käsittelee Olohuone ry:n ulkoiseen viestintään tekemääni viestintäsuunnitelmaa. Tavoitteenani viestintäsuunnitelman teossa on löytää keinoja Olohuoneen tunnettuuden lisäämiseen sekä ympärivuotisen viestinnän tekoon. Lisäksi tavoitteenani on saada koottua itselleni työskentelyrunko viestintäsuunnitelman tekoa varten.
Haasteina viestintäsuunnitelman teossa on Turun kulttuuripääkaupunkivuosi 2011, kunnollisen kävijäseurannan puuttuminen sekä toiminnan suunnittelemattomuus. Oman haasteensa tuo myös Olohuoneen logon ja internet-sivujen uudistuminen alkuvuodesta 2011. Uuden visuaalisen ilmeen tunnetuksi tekeminen ja koko yhdistyksen tunnettuuden lisääminen on erityisen haasteellista kulttuuripääkaupunkivuonna, jolloin kulttuuritarjontaa riittää yllin kyllin.
Työni tuloksena saan koottua itselleni neljä eri osa-aluetta ja kahdeksan työvaihetta sisältävän työskentelyrungon. Käyn työskentelyrungon avulla läpi Olohuoneelle kokoamaani viestintäsuunnitelmaa sekä siinä tekemiäni ratkaisuja. Käyn tarkemmin läpi valitsemani kohderyhmät sekä viestintäkanavat.
Opinnäytetyöni tavoitteet täyttyvät hyvin, vaikkei Olohuoneelle olekaan toimintasuunnitelman puuttumisen vuoksi mahdollista tällä hetkellä tehdä monivuotista viestintäsuunnitelmaa. Onnistun löytämään keinoja, joilla viestintää voidaan tehdä ympärivuotisesti ja uskon, että ympärivuotisella viestinnällä myös Olohuoneen tunnettuus kasvaa.
KIRJALLINEN OPINNÄYTETYÖ / TUOTTAJANA MUOTOILUALALLA – Tuottajan työn paketointi ja tuotteistaminen
Kirjallinen opinnäytetyöni käsittelee sitä, kuinka mediatuottajan koulutuksen saanut henkilö voisi työskennellä muotoilualalla. Tavoitteenani minulla on selvittää, minkälaisia palveluita minun olisi mediatuottajan koulutuksella mahdollista tarjota muotoiluyrityksille ja kuinka nämä palvelut tulisi hinnoitella. Tavoitteenani on myös selvittää, mikä olisi sopivin nimike tällaisen työn tekijälle: tuottaja, agentti vai manageri. Opinnäytetyön tuloksena toivon saavani koottua itselleni paketin tarjoamistani palveluista sekä hinnoitteluperusteet näille palveluille.
Lähestyin aihetta asiantuntijatyön kautta ja käytin lähteinäni kirjallisuutta liittyen erityisesti asiantuntijapalveluihin ja niiden tuotteistamiseen, markkinointiin sekä hinnoitteluun. Kirjallisuuden lisäksi käytin lähteinäni haastatteluita sekä muotoilualan toimijoille tekemääni kyselyä. Haastatteluilla pyrin selvittämään alalla jo toimivien tuottajien tai agenttien toimintatapoja ja kyselyllä taas sitä, minkälaisia palveluita muotoiluyritykset kaipaisivat. Erityisesti tekemäni kysely on pääosassa lähtiessäni kokoamaan omia palvelupakettejani.
Työni tuloksena käy ilmi, että muotoilualan toimijoiden tarpeet ovat sellaisia, joihin mediatuottajan koulutuksella on mahdollista vastata. Työni loppupuolella esittelen kokoamani kolme palvelupakettia - markkinoinnin, tiedottamisen ja suunnittelun – sekä hinnoitteluperiaatteet näille palveluille. Käsittelen myös yleisemmin tulevaa liiketoimintani siinä määrin, kun se on tässä vaiheessa mahdollista. Tekemieni haastatteluiden ja kyselyn perusteella käy ilmi, että agentti- ja manageri-termeille ei ole selkeitä määritelmiä, joten päädyn käyttämään työssäni termiä tuottaja.
Olohuone ry on vuonna 2005 perustettu taideyhdistys, jonka pääasiallisena tehtävänä on kaupunkitaiteesta ja paikkasidonnaisesta taiteesta tiedottaminen sekä jokavuotisen Olohuone 306,4km2 –kaupunkitaidetapahtuman järjestäminen. Yhdistyksellä ei kuitenkaan ole koskaan ollut käytössään viestintäsuunnitelmaa ja viestintä on ollut sirpaleista ja sekavaa. Käytännön opinnäytetyöni käsittelee Olohuone ry:n ulkoiseen viestintään tekemääni viestintäsuunnitelmaa. Tavoitteenani viestintäsuunnitelman teossa on löytää keinoja Olohuoneen tunnettuuden lisäämiseen sekä ympärivuotisen viestinnän tekoon. Lisäksi tavoitteenani on saada koottua itselleni työskentelyrunko viestintäsuunnitelman tekoa varten.
Haasteina viestintäsuunnitelman teossa on Turun kulttuuripääkaupunkivuosi 2011, kunnollisen kävijäseurannan puuttuminen sekä toiminnan suunnittelemattomuus. Oman haasteensa tuo myös Olohuoneen logon ja internet-sivujen uudistuminen alkuvuodesta 2011. Uuden visuaalisen ilmeen tunnetuksi tekeminen ja koko yhdistyksen tunnettuuden lisääminen on erityisen haasteellista kulttuuripääkaupunkivuonna, jolloin kulttuuritarjontaa riittää yllin kyllin.
Työni tuloksena saan koottua itselleni neljä eri osa-aluetta ja kahdeksan työvaihetta sisältävän työskentelyrungon. Käyn työskentelyrungon avulla läpi Olohuoneelle kokoamaani viestintäsuunnitelmaa sekä siinä tekemiäni ratkaisuja. Käyn tarkemmin läpi valitsemani kohderyhmät sekä viestintäkanavat.
Opinnäytetyöni tavoitteet täyttyvät hyvin, vaikkei Olohuoneelle olekaan toimintasuunnitelman puuttumisen vuoksi mahdollista tällä hetkellä tehdä monivuotista viestintäsuunnitelmaa. Onnistun löytämään keinoja, joilla viestintää voidaan tehdä ympärivuotisesti ja uskon, että ympärivuotisella viestinnällä myös Olohuoneen tunnettuus kasvaa.
KIRJALLINEN OPINNÄYTETYÖ / TUOTTAJANA MUOTOILUALALLA – Tuottajan työn paketointi ja tuotteistaminen
Kirjallinen opinnäytetyöni käsittelee sitä, kuinka mediatuottajan koulutuksen saanut henkilö voisi työskennellä muotoilualalla. Tavoitteenani minulla on selvittää, minkälaisia palveluita minun olisi mediatuottajan koulutuksella mahdollista tarjota muotoiluyrityksille ja kuinka nämä palvelut tulisi hinnoitella. Tavoitteenani on myös selvittää, mikä olisi sopivin nimike tällaisen työn tekijälle: tuottaja, agentti vai manageri. Opinnäytetyön tuloksena toivon saavani koottua itselleni paketin tarjoamistani palveluista sekä hinnoitteluperusteet näille palveluille.
Lähestyin aihetta asiantuntijatyön kautta ja käytin lähteinäni kirjallisuutta liittyen erityisesti asiantuntijapalveluihin ja niiden tuotteistamiseen, markkinointiin sekä hinnoitteluun. Kirjallisuuden lisäksi käytin lähteinäni haastatteluita sekä muotoilualan toimijoille tekemääni kyselyä. Haastatteluilla pyrin selvittämään alalla jo toimivien tuottajien tai agenttien toimintatapoja ja kyselyllä taas sitä, minkälaisia palveluita muotoiluyritykset kaipaisivat. Erityisesti tekemäni kysely on pääosassa lähtiessäni kokoamaan omia palvelupakettejani.
Työni tuloksena käy ilmi, että muotoilualan toimijoiden tarpeet ovat sellaisia, joihin mediatuottajan koulutuksella on mahdollista vastata. Työni loppupuolella esittelen kokoamani kolme palvelupakettia - markkinoinnin, tiedottamisen ja suunnittelun – sekä hinnoitteluperiaatteet näille palveluille. Käsittelen myös yleisemmin tulevaa liiketoimintani siinä määrin, kun se on tässä vaiheessa mahdollista. Tekemieni haastatteluiden ja kyselyn perusteella käy ilmi, että agentti- ja manageri-termeille ei ole selkeitä määritelmiä, joten päädyn käyttämään työssäni termiä tuottaja.