Sponsorointi ja sponsorisopimukset urheilussa
Nipuli, Laura (2011)
Nipuli, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096762
Tiivistelmä
Urheiluoikeuden voidaan sanoa vakiintuneen omaksi oikeudenalakseen. Ehkä näkyvin osa urheiluoikeutta ovat erilaiset sopimukset. Sopimuksia solmitaan muun muassa urheilijoiden ja urheiluyhteisöjen kesken, urheilijoiden ja valmentajien kesken sekä urheilijoiden ja kolmansien tahojen, kuten sponsoreiden kesken. Perinteisesti sponsorit mielletään ulkopuolisina rahoittajina, mutta nykyaikaisessa sponsoroinnissa yritysten ja urheilijoiden välinen toiminta nähdään enemmänkin tiiviinä yhteistyösuhteena.
Sponsorisopimukset ovat urheilijan oikeusturvan kannalta merkittäviä, sillä niiden sisällöstä saattaa riippua koko urheilijan taloudellinen toimeentulo. Toisaalta myös sponsoritahon on saatava rahoilleen vastinetta, jotta sponsoroinnin perimmäinen tarkoitus, molempia osapuolia hyödyttävä yhteistyö toteutuisi. Opinnäytetyö tutkii sponsorointiin liittyvää juridista sääntelyä urheilijoiden sekä yritysten näkökulmasta.
Sponsorointi on markkinoinnin keino ja sitä kautta olennainen osa nykyaikaista yrityskulttuuria. Yksittäistä urheilijaa tai kokonaista urheiluyhteisöä voidaan käyttää tehokeinona ja osana sponsoritahon markkinointisuunnitelmaa myynnin vauhdittamiseksi sekä vaikuttamaan välillisesti kuluttajien ostopäätökseen. Sponsoroinnilla halutaan luoda mielikuvia ja saada positiivista julkisuutta. Sponsoroinnin toteutuksen kannalta on olennaista, molemmat sopimuskumppanit tuntevat toistensa toiminnan erityispiirteet sekä hahmottavat kokonaiskuvan yhteistyön eduista ja haitoista.
Kaikkiin sopimuksiin liittyvät omanlaisensa riskit. Sopimusten tarkoituksena on määritellä osapuolten oikeudet ja velvollisuudet sekä samalla minimoida mahdolliset jälkikäteen syntyvät ristiriidat sopijaosapuolten välillä. Opinnäytetyö tarkastelee sponsorointia ilmiönä ja tutkii sponsorisopimuksia yksilö- ja joukkueurheilussa vertaillen sponsoroinnin hyötyjä ja velvoitteita sekä tarkastellen sen luomia mahdollisuuksia. Opinnäytetyön pohjalta on laadittu ammattimaiseen yksilöurheiluun soveltuva sponsorisopimuksen mallipohja, jonka tarkoitus on toimia työkaluna toimivien ja kumpaakin osapuolta hyödyttävien sponsorisuhteiden solmimiselle.
Sponsorisopimukset ovat urheilijan oikeusturvan kannalta merkittäviä, sillä niiden sisällöstä saattaa riippua koko urheilijan taloudellinen toimeentulo. Toisaalta myös sponsoritahon on saatava rahoilleen vastinetta, jotta sponsoroinnin perimmäinen tarkoitus, molempia osapuolia hyödyttävä yhteistyö toteutuisi. Opinnäytetyö tutkii sponsorointiin liittyvää juridista sääntelyä urheilijoiden sekä yritysten näkökulmasta.
Sponsorointi on markkinoinnin keino ja sitä kautta olennainen osa nykyaikaista yrityskulttuuria. Yksittäistä urheilijaa tai kokonaista urheiluyhteisöä voidaan käyttää tehokeinona ja osana sponsoritahon markkinointisuunnitelmaa myynnin vauhdittamiseksi sekä vaikuttamaan välillisesti kuluttajien ostopäätökseen. Sponsoroinnilla halutaan luoda mielikuvia ja saada positiivista julkisuutta. Sponsoroinnin toteutuksen kannalta on olennaista, molemmat sopimuskumppanit tuntevat toistensa toiminnan erityispiirteet sekä hahmottavat kokonaiskuvan yhteistyön eduista ja haitoista.
Kaikkiin sopimuksiin liittyvät omanlaisensa riskit. Sopimusten tarkoituksena on määritellä osapuolten oikeudet ja velvollisuudet sekä samalla minimoida mahdolliset jälkikäteen syntyvät ristiriidat sopijaosapuolten välillä. Opinnäytetyö tarkastelee sponsorointia ilmiönä ja tutkii sponsorisopimuksia yksilö- ja joukkueurheilussa vertaillen sponsoroinnin hyötyjä ja velvoitteita sekä tarkastellen sen luomia mahdollisuuksia. Opinnäytetyön pohjalta on laadittu ammattimaiseen yksilöurheiluun soveltuva sponsorisopimuksen mallipohja, jonka tarkoitus on toimia työkaluna toimivien ja kumpaakin osapuolta hyödyttävien sponsorisuhteiden solmimiselle.