Harjoitusyritys tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa
Saariniemi, Irene (2011)
Saariniemi, Irene
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096760
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Saariniemi, Irene. 2011. Harjoitusyritys tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa. Opin-näytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 50. Liitteet 2.
Harjoitusyritystoiminta on todettu hyödylliseksi ja suosituksi oppimismenetelmäksi. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää harjoitusyritystoiminnan perustamisen mahdollisuudet Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnossa.
Tutkimus on empiirinen tapaustutkimus, jossa tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu osallistuvasta havainnoinnista, keskusteluista, syvähaastattelusta, teema- sekä yksilö-haastatteluista. Teoreettista aineistoa tutkimuksessa edustavat Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon opetussuunnitelman ammattitaitovaatimukset, tutkinnon osat ja arviointikriteerit. Lisäksi tutkimuksen lähteinä on käytetty aikaisempia aihealueeseen liittyviä tutkimustuloksia ja opinnäytetöitä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme erilaista vaihtoehtoa harjoitustyrityksen perustamiseen Tieto- ja viestintätekniikan perustutkintoon. Harjoitusyritys oppimisympäristönä kehittää oppilaiden oma-aloitteisuutta, vuorovaikutustaitoja ja yhteisöllisyyttä. Opinnäytetyö voi rohkaista koulutuksen järjestäjiä miettimään opetusmenetelmien ja oppimisympäristöjen uudelleenjärjestelyjä.
Työelämän aktiivinen osallistuminen opetussuunnitelmien laatimiseen on muuttanut opetussuunnitelmien sisältöjä vastaamaan työelämän tarpeita. Yhteistyökumppaneiden, kuten partneriyrityksen ja sidosryhmien tuki koulumaailmaan on äärimmäisen tärkeää. Oppilaiden motivaatio opiskeluun on korkeampi, kun oppitunneilla on konkreettista tekemistä. Opinnäytetyötäni voivat hyödyntää toisen asteen oppilaitosten lisäksi korkeakoulut ja aikuiskoulutus, minne harjoitusyritystoiminta on laajenemassa.
Asiasanat: yrittäjyys, yritysvalmennus, oppimisympäristö, opetussuunnitelmat
Saariniemi, Irene. 2011. Harjoitusyritys tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa. Opin-näytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 50. Liitteet 2.
Harjoitusyritystoiminta on todettu hyödylliseksi ja suosituksi oppimismenetelmäksi. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää harjoitusyritystoiminnan perustamisen mahdollisuudet Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnossa.
Tutkimus on empiirinen tapaustutkimus, jossa tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu osallistuvasta havainnoinnista, keskusteluista, syvähaastattelusta, teema- sekä yksilö-haastatteluista. Teoreettista aineistoa tutkimuksessa edustavat Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon opetussuunnitelman ammattitaitovaatimukset, tutkinnon osat ja arviointikriteerit. Lisäksi tutkimuksen lähteinä on käytetty aikaisempia aihealueeseen liittyviä tutkimustuloksia ja opinnäytetöitä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme erilaista vaihtoehtoa harjoitustyrityksen perustamiseen Tieto- ja viestintätekniikan perustutkintoon. Harjoitusyritys oppimisympäristönä kehittää oppilaiden oma-aloitteisuutta, vuorovaikutustaitoja ja yhteisöllisyyttä. Opinnäytetyö voi rohkaista koulutuksen järjestäjiä miettimään opetusmenetelmien ja oppimisympäristöjen uudelleenjärjestelyjä.
Työelämän aktiivinen osallistuminen opetussuunnitelmien laatimiseen on muuttanut opetussuunnitelmien sisältöjä vastaamaan työelämän tarpeita. Yhteistyökumppaneiden, kuten partneriyrityksen ja sidosryhmien tuki koulumaailmaan on äärimmäisen tärkeää. Oppilaiden motivaatio opiskeluun on korkeampi, kun oppitunneilla on konkreettista tekemistä. Opinnäytetyötäni voivat hyödyntää toisen asteen oppilaitosten lisäksi korkeakoulut ja aikuiskoulutus, minne harjoitusyritystoiminta on laajenemassa.
Asiasanat: yrittäjyys, yritysvalmennus, oppimisympäristö, opetussuunnitelmat