Verkkokaupan käytettävyyden kehittäminen
Tuominen, Heli (2011)
Tuominen, Heli
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056312
Tiivistelmä
Verkkokauppa kasvaa kasvamistaan ympäri maailmaa ja on suuren murroksen edessä yleisen verkossa liikkumisen ja mobiiliselailun lisääntyessä. Ja koska verkossa hyvän vaikutuksen tekemiseen on aikaa vain muutama sekunti ja kilpailijat vaanivat vain parin klikkauksen päässä, onkin tärkeää keskittyä verkkokaupan käytettävyyteen. Vielä tähän asti on riittänyt, että tuotteita tai palveluja myyvällä yrityksellä on ylipäänsä verkkokauppa, mutta tulevaisuudessa se ei pelkästään riitä, koska tarjonta kasvaa ja hyvän käytettävyyden merkitys korostuu.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään verkkokaupan käytettävyyden kehittämisen eri tekijöihin ja menetelmiin. Työn keskeisimpiä osa-alueita ovat yleisen käytettävyyden määrittäminen, verkkokaupan käytettävyyden avaintekijät sekä käytettävyyden arviointi. Työssä kerrotaan yleisellä tasolla verkkokaupasta ja sen kehityksestä sekä esitellään lyhyesti muutama verkkokaupparatkaisu. Käytettävyyden mittareita on olemassa useita, ja tässä työssä keskitytään niistä tunnetuimpiin eli ISO 9241-11-standardiin sekä Jakob Nielsenin käytettävyyden määritelmään.
Käytettävyyden määrittelemisen ja käyttäjäkeskeisten suunnittelumenetelmien jälkeen käydään yksityiskohtaisesti läpi verkkokaupan käytettävyyteen vaikuttavia tekijöitä aina visuaalisuudesta lomakkeen yksittäisiin elementteihin asti. Erilaisten käytettävyyden evaluointimenetelmien yhteydessä esitellään Nielsenin 10 käytettävyysheuristiikkaa.
Työn lopussa arvioidaan kahden verkkokaupan, Amazon.com:n ja Verkkokauppa.com:n, käytettävyyttä työssä läpi käytyjen teorioiden pohjalta. Lisäksi käydään läpi verkkokaupan kasvun kehitystä ja sitä, mihin suuntaan verkkokauppa on tulevaisuudessa menossa.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään verkkokaupan käytettävyyden kehittämisen eri tekijöihin ja menetelmiin. Työn keskeisimpiä osa-alueita ovat yleisen käytettävyyden määrittäminen, verkkokaupan käytettävyyden avaintekijät sekä käytettävyyden arviointi. Työssä kerrotaan yleisellä tasolla verkkokaupasta ja sen kehityksestä sekä esitellään lyhyesti muutama verkkokaupparatkaisu. Käytettävyyden mittareita on olemassa useita, ja tässä työssä keskitytään niistä tunnetuimpiin eli ISO 9241-11-standardiin sekä Jakob Nielsenin käytettävyyden määritelmään.
Käytettävyyden määrittelemisen ja käyttäjäkeskeisten suunnittelumenetelmien jälkeen käydään yksityiskohtaisesti läpi verkkokaupan käytettävyyteen vaikuttavia tekijöitä aina visuaalisuudesta lomakkeen yksittäisiin elementteihin asti. Erilaisten käytettävyyden evaluointimenetelmien yhteydessä esitellään Nielsenin 10 käytettävyysheuristiikkaa.
Työn lopussa arvioidaan kahden verkkokaupan, Amazon.com:n ja Verkkokauppa.com:n, käytettävyyttä työssä läpi käytyjen teorioiden pohjalta. Lisäksi käydään läpi verkkokaupan kasvun kehitystä ja sitä, mihin suuntaan verkkokauppa on tulevaisuudessa menossa.