Teater som pedagogiskt verktyg i sexualundervisning : om utmaningen i att göra en underhållande och samtidigt undervisande föreställning
Eliasson, Jenny (2011)
Eliasson, Jenny
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045953
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia voiko pedagoginen näytelmä seksuaalisuudesta olla sekä viihteellinen että opetuksellinen. Syy ja kannustin tämäntyyppiseen teatterimuotoon on koulujen kehitystarve seksuaaliopetuksessa ja halukkuuteni nostaa esiin pedagogisesti erilainen työkalu.
Tekemäni tutkimus perustuu pääasiassa kyselyihin. Vastaajina olivat katsojat, jotka näkivät seksuaalisuusnäytelmän Konsten att veta (Tiedon taito). Näytelmää esitettiin neljä kertaa tammikuussa 2011. Kysely sisälsi yhden kysymyksen iästä, yhden kysymyksen sukupuolesta, kolme kysymystä näytelmästä sekä kolme kysymystä seksuaaliopetuksesta ja seksuaalisuudesta.
Tulokset osoittavat, että pedagoginen lähtökohta antaa näytelmälle sekä taiteellista että opillista arvoa ja näytelmää voidaan myös käyttää täydentämään tavallista opetusta. Opetusarvoa saattaisi lisätä yhteistyö Draama Opetuksen kanssa.
Tekemäni tutkimus perustuu pääasiassa kyselyihin. Vastaajina olivat katsojat, jotka näkivät seksuaalisuusnäytelmän Konsten att veta (Tiedon taito). Näytelmää esitettiin neljä kertaa tammikuussa 2011. Kysely sisälsi yhden kysymyksen iästä, yhden kysymyksen sukupuolesta, kolme kysymystä näytelmästä sekä kolme kysymystä seksuaaliopetuksesta ja seksuaalisuudesta.
Tulokset osoittavat, että pedagoginen lähtökohta antaa näytelmälle sekä taiteellista että opillista arvoa ja näytelmää voidaan myös käyttää täydentämään tavallista opetusta. Opetusarvoa saattaisi lisätä yhteistyö Draama Opetuksen kanssa.