Yhteisöllisyyttä yli rajojen : -opettajatuutoreiden ja opiskelijatuutoreiden ryhmäprojekti Otaniemen Laureassa
Toikko, Anne; Pasanen, Riikka (2011)
Toikko, Anne
Pasanen, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025580
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme liittyy -TO CARE, TO DARE, TO SHARE – AMMATTIKORKEAKOULUOPISKELIJOIDEN SYRJÄYTYMISEN EHKÄISEMINEN (CDS) hankkeeseen. Projekti on valtakunnallinen ammattikorkeakoulujen yhteistyöhanke. Projektista vastaa ja sitä koordinoi Diak-ammattikorkeakoulu. Hankkeen tarkoituksena on syrjäytymisen ehkäiseminen ammattikorkeakouluopinnoissa luomalla ennen kaikkea ”varhaisen puuttumisen malleja sekä malleja opiskelijan työkykyisyyden ylläpitämiseksi.” Hankkeen tavoitteena on luoda toimenpiteitä, joiden avulla havainnoidaan varhaisen vaiheen syrjäytymisriskejä sekä luodaan osallisuutta ylläpitävä ilmapiiri opiskelijoille. Hankkeessa kohderyhmänä ovat ammattikorkeakouluopiskelijat sekä ammattikorkeakoulujen avainhenkilöt.
Näiden tavoitteiden pohjalta suunnittelimme uuden ryhmäyttämisen toimintamallin tukemaan opettajatuutoreiden ja opiskelijatuutoreiden yhteistyötä, jonka tarkoituksena on tukea uusien opiskelijoiden opintojen aloitusta, ryhmäytymistä sekä ennaltaehkäistä opiskelijoiden syrjäytymistä. Toiminta perustuu osallisuuteen, yhdessä tekemiseen ja toiminnallisiin menetelmiin. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on toteutettu yhteistyössä Otaniemen Laurean opettaja- ja opiskelijatuutoreiden kanssa. Opinnäytetyöprosessimme aikana teimme yhteistyötä LaureAMKon sekä muun Laurean henkilöstön kanssa.
Tarkoituksena oli madaltaa opettajien ja opiskelijoiden kynnystä toimia yhdessä. Saimme toiminnastamme positiivista palautetta ja kehittämämme ryhmäyttämisen toimintamalli koettiin käyttökelpoiseksi. Yhtenä tärkeänä tavoitteena oli mahdollistaa kehitetyn ryhmäyttämisen toimintamallin jatkuminen sekä sen edelleen kehittäminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehittämämme malli avaa mahdollisuuden tuutoreiden yhteistyöhön ja näin ollen tämä yhteistyö tukee uusien aloittavien ryhmien ryhmäytymistä. Tavoitteiden arviointimenetelminä toimivat palautekeskustelu, e-lomakkeella toteutettu kysely sekä omat havainnot sekä keskustelut toiminnan jälkeen.
Osa opinnäytetyötämme on kirjoittaa artikkeli CDS-hankkeen julkaisusarjaan ohjaajamme kanssa. Artikkeli osaltaan edesauttaa tavoitettamme tuoda mallia entistä paremmin näkyväksi. Artikkeli julkaistaan keväällä 2011.
Näiden tavoitteiden pohjalta suunnittelimme uuden ryhmäyttämisen toimintamallin tukemaan opettajatuutoreiden ja opiskelijatuutoreiden yhteistyötä, jonka tarkoituksena on tukea uusien opiskelijoiden opintojen aloitusta, ryhmäytymistä sekä ennaltaehkäistä opiskelijoiden syrjäytymistä. Toiminta perustuu osallisuuteen, yhdessä tekemiseen ja toiminnallisiin menetelmiin. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on toteutettu yhteistyössä Otaniemen Laurean opettaja- ja opiskelijatuutoreiden kanssa. Opinnäytetyöprosessimme aikana teimme yhteistyötä LaureAMKon sekä muun Laurean henkilöstön kanssa.
Tarkoituksena oli madaltaa opettajien ja opiskelijoiden kynnystä toimia yhdessä. Saimme toiminnastamme positiivista palautetta ja kehittämämme ryhmäyttämisen toimintamalli koettiin käyttökelpoiseksi. Yhtenä tärkeänä tavoitteena oli mahdollistaa kehitetyn ryhmäyttämisen toimintamallin jatkuminen sekä sen edelleen kehittäminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehittämämme malli avaa mahdollisuuden tuutoreiden yhteistyöhön ja näin ollen tämä yhteistyö tukee uusien aloittavien ryhmien ryhmäytymistä. Tavoitteiden arviointimenetelminä toimivat palautekeskustelu, e-lomakkeella toteutettu kysely sekä omat havainnot sekä keskustelut toiminnan jälkeen.
Osa opinnäytetyötämme on kirjoittaa artikkeli CDS-hankkeen julkaisusarjaan ohjaajamme kanssa. Artikkeli osaltaan edesauttaa tavoitettamme tuoda mallia entistä paremmin näkyväksi. Artikkeli julkaistaan keväällä 2011.