Päivähoito lastensuojelun avohuollon tukitoimena : Päiväkodin henkilöstön kokemuksia
Vuolasmaa, Miia; Uitto, Aino (2011)
Vuolasmaa, Miia
Uitto, Aino
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105015437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105015437
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Uitto, Aino & Vuolasmaa, Miia. Päivähoito lastensuojelun avohuollon tukitoimena : päiväkodin henkilöstön kokemuksia.
Diak Etelä, Helsinki, kevät 2011, 74 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia päiväkodin henkilöstöllä oli päivähoidosta lastensuojelun avohuollon tukitoimena. Tutkimuskysymykseen haettiin vastauksia neljän sisällöllisen teeman avulla. Teemat olivat päiväkodin arki, kasvatuskumppanuus, yhteistyö lastensuojelun kanssa ja toiminnan kehittäminen, sillä näiden teemojen nähtiin liittyvän läheisesti päiväkodin toimintaan. Aiheen valintaan ja rajaukseen vaikutti se, että lastentarhanopettajan kelpoisuuteen vaadittiin varhaiskasvatusikäisiin liittyvä aihe.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla. Vastaajina toimivat lastenhoitajat, lastentarhanopettajat, erityislastentarhanopettajat ja päiväkodin johtajat yhdeksästä itähelsinkiläisestä päiväkodista. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Päiväkotien työntekijät kokivat, että päiväkodeissa otetaan huomioon lastensuojelun avohuollon tukitoimena sijoitettujen lasten ja heidän vanhempiensa erityistarpeet. Resurssit koettiin vähäisiksi, mikä esti työntekijöitä toteuttamasta kaikkea haluamaansa. Yhteistyö lastensuojelun kanssa koettiin tärkeäksi, mutta sen toimivuutta kritisoitiin. Syynä pidettiin muun muassa lastensuojelun vaitiolovelvollisuutta. Päiväkodin henkilökunta koki, että toiminnan kehittämiseksi olisi hyvä saada päiväkotiin lisää henkilökuntaa sekä lisätä yhteistyöpalavereita päivähoidon, lastensuojelun ja vanhempien välillä.
Johtopäätöksenä todetaan, että päivähoidon perhetyötä voitaisiin kehittää niin, että päiväkodin henkilökunnan osaamista perheiden kanssa työskentelyyn lisättäisiin ja päiväkodissa olisi erityislastentarhanopettajan tavoin myös perhetyöhön perehtynyt työntekijä. Toisena mahdollisuutena olisi muuttaa päiväkotiryhmien kasvatushenkilökuntarakenteita niin, että ryhmässä olisi pedagogisen vastuun kantavan lastentarhanopettajan lisäksi perheiden kanssa tehtävästä työstä vastaava sosionomi.
Asiasanat: päivähoito, kasvatuskumppanuus, lastensuojelu, avohuolto, moniammatillisuus, kvalitatiivinen tutkimus
Uitto, Aino & Vuolasmaa, Miia. Päivähoito lastensuojelun avohuollon tukitoimena : päiväkodin henkilöstön kokemuksia.
Diak Etelä, Helsinki, kevät 2011, 74 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia päiväkodin henkilöstöllä oli päivähoidosta lastensuojelun avohuollon tukitoimena. Tutkimuskysymykseen haettiin vastauksia neljän sisällöllisen teeman avulla. Teemat olivat päiväkodin arki, kasvatuskumppanuus, yhteistyö lastensuojelun kanssa ja toiminnan kehittäminen, sillä näiden teemojen nähtiin liittyvän läheisesti päiväkodin toimintaan. Aiheen valintaan ja rajaukseen vaikutti se, että lastentarhanopettajan kelpoisuuteen vaadittiin varhaiskasvatusikäisiin liittyvä aihe.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla. Vastaajina toimivat lastenhoitajat, lastentarhanopettajat, erityislastentarhanopettajat ja päiväkodin johtajat yhdeksästä itähelsinkiläisestä päiväkodista. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Päiväkotien työntekijät kokivat, että päiväkodeissa otetaan huomioon lastensuojelun avohuollon tukitoimena sijoitettujen lasten ja heidän vanhempiensa erityistarpeet. Resurssit koettiin vähäisiksi, mikä esti työntekijöitä toteuttamasta kaikkea haluamaansa. Yhteistyö lastensuojelun kanssa koettiin tärkeäksi, mutta sen toimivuutta kritisoitiin. Syynä pidettiin muun muassa lastensuojelun vaitiolovelvollisuutta. Päiväkodin henkilökunta koki, että toiminnan kehittämiseksi olisi hyvä saada päiväkotiin lisää henkilökuntaa sekä lisätä yhteistyöpalavereita päivähoidon, lastensuojelun ja vanhempien välillä.
Johtopäätöksenä todetaan, että päivähoidon perhetyötä voitaisiin kehittää niin, että päiväkodin henkilökunnan osaamista perheiden kanssa työskentelyyn lisättäisiin ja päiväkodissa olisi erityislastentarhanopettajan tavoin myös perhetyöhön perehtynyt työntekijä. Toisena mahdollisuutena olisi muuttaa päiväkotiryhmien kasvatushenkilökuntarakenteita niin, että ryhmässä olisi pedagogisen vastuun kantavan lastentarhanopettajan lisäksi perheiden kanssa tehtävästä työstä vastaava sosionomi.
Asiasanat: päivähoito, kasvatuskumppanuus, lastensuojelu, avohuolto, moniammatillisuus, kvalitatiivinen tutkimus