Asiakkaiden kokemuksia Haartmanin sairaalan itsehoitopisteestä
Riepponen, Elina (2011)
Riepponen, Elina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295361
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Riepponen, Elina. Asiakkaiden kokemuksia Haartmanin sairaalan itsehoitopisteestä. Helsinki, kevät 2011, 54 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön lähtökohtana oli Haartmanin sairaalan hanke, jonka tavoitteena oli rakentaa itsehoitopiste Haartmanin sairaalaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Haartmanin sairaalan itsehoito- eli ITE-pisteen asiakkaiden kokemuksia ITE-pisteestä. Tavoitteena oli myös kartoittaa, millaisia sairauksia ja terveyteen vaikuttavia elämäntapoja ITE-pisteen asiakkailla on sekä, miten ITE-pistettä voitaisiin asiakkaiden mielestä kehittää.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Lomake oli asiakkaiden vastattavana ITE-pisteessä viiden kuukauden ajan. Tutkimus tehtiin käyttäen kvantitatiivista tutkimus-menetelmää ja aineisto analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa hyödyntäen.
Tutkimustulosten mukaan ITE-pisteen palveluista verenpaineen mittausta käytettiin eniten ja suurin osa arvioi sen ITE-pisteen tärkeimmäksi palveluksi. ITE-pisteessä olevat testit ja jaettava potilasmateriaali koettiin hyödylliseksi ja ymmärrettäväksi. Suurimman osan mielestä ITE-pisteen palvelut vastasivat heidän tarpeisiinsa ja piste oli mielenkiintoa herättävän näköinen.
Suurin osa vastaajista ei kokenut kaipaavansa lisää ohjausta pisteen käyttöön. Osa vastaajista koki, ettei jatkohoitoon tai -toimenpiteisiin ollut selkeitä ohjeita, mikäli testien tuloksissa ilmeni normaalista poikkeavia arvoja. Osa myös koki, ettei ollut saanut tarvitsemaansa apua ITE-pisteestä. Kehittämisehdotuksista tärkeimmäksi nousi toive, että pisteessä olisi enem-män tietoa ravitsemuksesta.
Tulosten perusteella voi todeta, että ITE-piste palvelee asiakkaiden tarpeita. Piste vaatii kuitenkin jatkossakin panostusta ITE-pisteen vastuuhenkilöiltä, jotta se säilyy ajankohtaisena, materiaalia on riittävästi ja palvelut toimivia. Tavoitteena on, että opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työelämässä kehitettäessä ITE-pistettä asiakkaille sopivammaksi.
Asiasanat: kvantitatiivinen tutkimus, terveyden edistäminen, kansanterveys, kansantaudit, itsehoito
Riepponen, Elina. Asiakkaiden kokemuksia Haartmanin sairaalan itsehoitopisteestä. Helsinki, kevät 2011, 54 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön lähtökohtana oli Haartmanin sairaalan hanke, jonka tavoitteena oli rakentaa itsehoitopiste Haartmanin sairaalaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Haartmanin sairaalan itsehoito- eli ITE-pisteen asiakkaiden kokemuksia ITE-pisteestä. Tavoitteena oli myös kartoittaa, millaisia sairauksia ja terveyteen vaikuttavia elämäntapoja ITE-pisteen asiakkailla on sekä, miten ITE-pistettä voitaisiin asiakkaiden mielestä kehittää.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Lomake oli asiakkaiden vastattavana ITE-pisteessä viiden kuukauden ajan. Tutkimus tehtiin käyttäen kvantitatiivista tutkimus-menetelmää ja aineisto analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa hyödyntäen.
Tutkimustulosten mukaan ITE-pisteen palveluista verenpaineen mittausta käytettiin eniten ja suurin osa arvioi sen ITE-pisteen tärkeimmäksi palveluksi. ITE-pisteessä olevat testit ja jaettava potilasmateriaali koettiin hyödylliseksi ja ymmärrettäväksi. Suurimman osan mielestä ITE-pisteen palvelut vastasivat heidän tarpeisiinsa ja piste oli mielenkiintoa herättävän näköinen.
Suurin osa vastaajista ei kokenut kaipaavansa lisää ohjausta pisteen käyttöön. Osa vastaajista koki, ettei jatkohoitoon tai -toimenpiteisiin ollut selkeitä ohjeita, mikäli testien tuloksissa ilmeni normaalista poikkeavia arvoja. Osa myös koki, ettei ollut saanut tarvitsemaansa apua ITE-pisteestä. Kehittämisehdotuksista tärkeimmäksi nousi toive, että pisteessä olisi enem-män tietoa ravitsemuksesta.
Tulosten perusteella voi todeta, että ITE-piste palvelee asiakkaiden tarpeita. Piste vaatii kuitenkin jatkossakin panostusta ITE-pisteen vastuuhenkilöiltä, jotta se säilyy ajankohtaisena, materiaalia on riittävästi ja palvelut toimivia. Tavoitteena on, että opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työelämässä kehitettäessä ITE-pistettä asiakkaille sopivammaksi.
Asiasanat: kvantitatiivinen tutkimus, terveyden edistäminen, kansanterveys, kansantaudit, itsehoito