Simulaattorin käyttö opetuksessa ja simulaattorin käytön tehostaminen
Valjakka, Hannu; Arpiainen, Aki; Nikkonen, Riikka; Tauriainen, Antero (2011)
Valjakka, Hannu
Arpiainen, Aki
Nikkonen, Riikka
Tauriainen, Antero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285050
Tiivistelmä
Kehityshankkeessa pohdittiin lähinnä rekka- ja metsäkonesimulaattorien käyttöä koulutuksessa ja simulaattorien käytön kehittämistä ja monipuolistamista koulutuksessa. Pohdittiin simulaattorien käytön hyötyjä, haittoja ja ongelmia sekä kouluttajien että koulutettavien näkökulmasta. Mietittiin riskitekijöitä, mitä simulaattorien väärinkäytöstä voi aiheutua ja kuinka niitä voisi ennalta ehkäistä.
Mietittiin simulaattorista mahdollisesti aiheutuvaa simulaattorisairautta ja millä keinoin sitä voisi vähentää ja estää. Mietimme myös miten kiinnostus ja innostus simulaattoriajoon säilyisivät. Pohdimme myös kuinka voisimme muuttaa mielikuvia siitä, ettei simulaattori ole mikään pelikone.
Säädöksiä ja asetuksia tarkastelimme melko paljon, koska ne säätelevät ajokorttiopetusta ja sen vuoksi myös rekkasimulaattorin käyttöä sekä perus- että jatkokoulutuksessa.
Simulaattorikoulutusten ja niiden ohjelmistojen kehittämistä haittaa eniten resurssien vähyys. Olisikin suotavaa, että saisimme tulevaisuudessa nostettua simulaattorin käyttöastetta mm. markkinointia lisäämällä. Resursseja olisi syytä kohdentaa myös simulaattorikoulutusten operatiiviseen toimintaan.
Mietittiin simulaattorista mahdollisesti aiheutuvaa simulaattorisairautta ja millä keinoin sitä voisi vähentää ja estää. Mietimme myös miten kiinnostus ja innostus simulaattoriajoon säilyisivät. Pohdimme myös kuinka voisimme muuttaa mielikuvia siitä, ettei simulaattori ole mikään pelikone.
Säädöksiä ja asetuksia tarkastelimme melko paljon, koska ne säätelevät ajokorttiopetusta ja sen vuoksi myös rekkasimulaattorin käyttöä sekä perus- että jatkokoulutuksessa.
Simulaattorikoulutusten ja niiden ohjelmistojen kehittämistä haittaa eniten resurssien vähyys. Olisikin suotavaa, että saisimme tulevaisuudessa nostettua simulaattorin käyttöastetta mm. markkinointia lisäämällä. Resursseja olisi syytä kohdentaa myös simulaattorikoulutusten operatiiviseen toimintaan.