Yritysten välisen tilaustyökalun kehittäminen : Tilausprosessin määrittäminen ja kehitysehdotukset
Lahti, Mia (2011)
Lahti, Mia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104184458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104184458
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajayrityksen asiakkaille suunnatun verkkopalvelun tilaussovelluksen vahvuuksien ja kehittämistarpeiden hahmottaminen. Työn alussa perehdyttiin yleisesti tietoverkon ja sen sovellusten hyödyntämiseen verkkoliiketoiminnassa, sekä sovellusten käytettävyyden hallintaan ja kehittämiseen. Työssä kuvattiin verkkopalvelun rakenne, sekä asiakastapaamisten perusteella hahmotettiin palvelun käyttötavat. Sovelluksen kehitystarpeet määriteltiin haastattelujen perusteella.
Kehitettävä sovellus on osa toimeksiantajan asiakkaille tarkoitettua verkkopalvelua. Sivusto on ollut käytössä jo useamman vuoden, ja nyt yrityksessä on tavoitteena uudistaa palvelun toiminnallisuuksia ja ulkonäköä vastaamaan tämän päivän vaatimuksiin. Tämä opinnäytetyö palveli laajempaa uudistusprojektia tuomalla asiakkaiden käyttökokemukset ja mielipiteet yrityksen tietoon.
Lopulliset kehitysehdotukset jaettiin kolmeen luokkaan: välttämättömiin, hyvä tehdä ja pohdittavaksi. Yleisellä tasolla asiakkaat kokivat verkkopalvelun erittäin toimivana. Työkalua kehitettäessä tärkeimmät toimenpiteet ovat tilauspalvelun pikatilaus-toiminnon markkinointi asiakkaille, ylimääräisen tiedon siivoaminen sekä palvelun ulkoasun päivittäminen yrityksen nykyisen ilmeen mukaiseksi. Asiakkaat kiittelivät yrityksessä olevan yhteyshenkilön ripeyttä ongelmatilanteiden ratkaisijana. Taustaorganisaatio tulee pitää tulevaisuudessakin asiakaslähtöisenä. Myös verkkopalvelun kriittisyyttä liiketoiminnan kannalta tulee korostaa yrityksessä sisäisesti, jotta kehittämiseen ja ylläpitoon saadaan tarvittavat resurssit.
Kehitettävä sovellus on osa toimeksiantajan asiakkaille tarkoitettua verkkopalvelua. Sivusto on ollut käytössä jo useamman vuoden, ja nyt yrityksessä on tavoitteena uudistaa palvelun toiminnallisuuksia ja ulkonäköä vastaamaan tämän päivän vaatimuksiin. Tämä opinnäytetyö palveli laajempaa uudistusprojektia tuomalla asiakkaiden käyttökokemukset ja mielipiteet yrityksen tietoon.
Lopulliset kehitysehdotukset jaettiin kolmeen luokkaan: välttämättömiin, hyvä tehdä ja pohdittavaksi. Yleisellä tasolla asiakkaat kokivat verkkopalvelun erittäin toimivana. Työkalua kehitettäessä tärkeimmät toimenpiteet ovat tilauspalvelun pikatilaus-toiminnon markkinointi asiakkaille, ylimääräisen tiedon siivoaminen sekä palvelun ulkoasun päivittäminen yrityksen nykyisen ilmeen mukaiseksi. Asiakkaat kiittelivät yrityksessä olevan yhteyshenkilön ripeyttä ongelmatilanteiden ratkaisijana. Taustaorganisaatio tulee pitää tulevaisuudessakin asiakaslähtöisenä. Myös verkkopalvelun kriittisyyttä liiketoiminnan kannalta tulee korostaa yrityksessä sisäisesti, jotta kehittämiseen ja ylläpitoon saadaan tarvittavat resurssit.