Keskimaa Osk:n bonusuutisten mainonnan vaikuttavuus ostokäyttäytymiseen
Auvinen, Mari (2011)
Auvinen, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104184432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104184432
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia millaiseksi jyväskyläläiset nuoret 18−25-vuotiaat naiset kokevat Keskimaa Osk:n asiakasomistajapostiin sisältyvän BonusUutiset-lehden. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä kohderyhmä on lehdestä kokonaisuutena, mitä hyvää ja mitä kehitettävää siinä on. Lisäksi tutkittiin BonusUutisten vaikuttavuutta heidän ostokäyttäytymiseensä.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä yksilöllisin teemahaastatteluin. Haastattelut tehtiin vuoden 2010 syys-lokakuun aikana. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta 18−25-vuotiasta jyväskyläläistä naista, jotka käyttävät aktiivisesti Keskimaa Osk:n palveluita ja ovat näin avainasiakasasemassa nuorten ikäryhmästä.
Tutkimuksessa selvisi, että mainonnassa erittäin tärkeää ovat visuaalisuus ja selkeys. Teennäisyys ja epärealistisuus mainonnassa lisäävät huomionarvoa mutta saavat usein aikaan kielteisen reaktion mainosta ja tuotetta kohtaan. Lehti ja televisio ovat tärkeimmät mediat, joista nuoret todennäköisemmin mainokset huomaavat. BonusUutisista katsotaan edut ja tarjoukset selaillen läpi, ja Sokos- ja ravintola sivuihin syvennytään enemmänkin. Sokos- sekä ravintola sivuja jäätäisiin kaipaamaan eniten, mikäli BonusUutisia ei tulisi. Asiakaspalvelu, hinta ja sijainti vaikuttavat eniten siihen, mikä ostopaikka valitaan.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esim. poimimalla esiin nousseita ideoita ja käyttämällä niitä nykyiseen BonusUutiset-lehteen, jolloin saadaan nuoriso kiinnostumaan enemmän lehdestä. Mikäli nuorille halutaan tehdä oma BonusUutiset-lehti, tuloksista saa hyvää tietoa siitä, millainen sen tulisi olla.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä yksilöllisin teemahaastatteluin. Haastattelut tehtiin vuoden 2010 syys-lokakuun aikana. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta 18−25-vuotiasta jyväskyläläistä naista, jotka käyttävät aktiivisesti Keskimaa Osk:n palveluita ja ovat näin avainasiakasasemassa nuorten ikäryhmästä.
Tutkimuksessa selvisi, että mainonnassa erittäin tärkeää ovat visuaalisuus ja selkeys. Teennäisyys ja epärealistisuus mainonnassa lisäävät huomionarvoa mutta saavat usein aikaan kielteisen reaktion mainosta ja tuotetta kohtaan. Lehti ja televisio ovat tärkeimmät mediat, joista nuoret todennäköisemmin mainokset huomaavat. BonusUutisista katsotaan edut ja tarjoukset selaillen läpi, ja Sokos- ja ravintola sivuihin syvennytään enemmänkin. Sokos- sekä ravintola sivuja jäätäisiin kaipaamaan eniten, mikäli BonusUutisia ei tulisi. Asiakaspalvelu, hinta ja sijainti vaikuttavat eniten siihen, mikä ostopaikka valitaan.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esim. poimimalla esiin nousseita ideoita ja käyttämällä niitä nykyiseen BonusUutiset-lehteen, jolloin saadaan nuoriso kiinnostumaan enemmän lehdestä. Mikäli nuorille halutaan tehdä oma BonusUutiset-lehti, tuloksista saa hyvää tietoa siitä, millainen sen tulisi olla.