FX-vaappukonseptit Cyclop, Indie & Fugu
Joutsen, Janne (2011)
Joutsen, Janne
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104174409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104174409
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on matka vaapun konseptisuunnitteluprosessiin. Työn tavoitteena on luoda kolme vaappukonseptia, joissa on kaupallista, käyt- täjälähtöistä ja muotoilullista lisä-arvoa. Opinnäytetyön painotus on toimivan vaapun suunnittelemisessa, jota tuetaan visuaalisen identiteetin eli nimen, slo- ganin, tarinan ja pakkauksen visualisoinnilla. Opinnäytetyö on henkilökohtainen projekti, joka pohjautuu tekijän vahvaan mielenkiintoon kalastusharrastusta ja muotoilua kohtaan. Tämä työ on vaapun tuotteistamisen alkutaival ja tutki- musmatka kalastusvälineteollisuuden ihmeelliseen maailmaan.
Opinnäytetyö kerää laajasti perustietoa kalastajista, kalastustilanteesta ja kaloista. Vaapun problematiikkaan perehdytään funktioanalyysin ja monipuolisen tie- donkeruun avulla. Uuteen arvoon johdattelee toimiala-analyysi, jossa selvitetään toimialan konventioita. Konsepteille pyritään luomaa oma strategiaprofiili,
joka eroaa markkinoilla olevista tarjonnasta. Tuoteanalyysin avulla selvitetään myynnissä olevien muovivaappujen ominaisuuksia. Fokusryhmäkyselyn avulla paneudutaan oikeiden käyttäjien & kalastajien mielenmaisemaan. Uusi tieto puetaan design draivereiksi, jotka ohjaavat konseptointiprosessia.
Opinnäytetyö tuottaa kolme vaappukonseptia, joiden pääominaisuudet, nimi, slogan, tarina, myyntipakkaus ja graafinen ilme visualisoidaan. Vaappukonseptit mallinnetaan 3d-malleiksi, visualisoidaan rendereiksi ja niistä valmistetaan 1:1 pikamallit.
Opinnäytetyö kerää laajasti perustietoa kalastajista, kalastustilanteesta ja kaloista. Vaapun problematiikkaan perehdytään funktioanalyysin ja monipuolisen tie- donkeruun avulla. Uuteen arvoon johdattelee toimiala-analyysi, jossa selvitetään toimialan konventioita. Konsepteille pyritään luomaa oma strategiaprofiili,
joka eroaa markkinoilla olevista tarjonnasta. Tuoteanalyysin avulla selvitetään myynnissä olevien muovivaappujen ominaisuuksia. Fokusryhmäkyselyn avulla paneudutaan oikeiden käyttäjien & kalastajien mielenmaisemaan. Uusi tieto puetaan design draivereiksi, jotka ohjaavat konseptointiprosessia.
Opinnäytetyö tuottaa kolme vaappukonseptia, joiden pääominaisuudet, nimi, slogan, tarina, myyntipakkaus ja graafinen ilme visualisoidaan. Vaappukonseptit mallinnetaan 3d-malleiksi, visualisoidaan rendereiksi ja niistä valmistetaan 1:1 pikamallit.