DALI-opetusympäristö
Nurmio, Jarno (2011)
Nurmio, Jarno
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104043868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104043868
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella Tampereen ammattikorkeakoululle DALI-opetusympäristö. Valmiille opetusympäristölle tehtiin myös käyttöohje. DALI-opetusympäristön avulla opiskelijat voivat harjoitella DALI-valaistuksenohjausjärjestelmän käyttöönottoa ja ohjelmointia.
Työssä käytiin läpi DALI-järjestelmää yleisesti, sähköturvallisuutta ja opetusympäristön suunnittelua. Sähköturvallisuuden osalta otettiin kantaa siihen, mikä on erityisen tärkeää tämän kaltaisia laitteita suunniteltaessa ja rakennettaessa. Opetusympäristön suunnittelusta kerrottaessa pyrittiin antamaan hyvä kokonaiskuva siitä, mitä kaikkea suunniteltaessa oli tehty. Opetusympäristön käyttöohje on tämän työn liitteenä.
Lopputuloksena saatiin toimiva ja selkeän näköinen laitteisto, jota tullaan varmasti hyödyntämään DALI:n opetuksessa. Jatkossa kun opetusympäristöä aletaan käyttää opetuksessa, olisi hyvä, että siinä olisi useampien valmistajien DALI-komponentteja. Eri valmistajien komponenttien käyttäminen voi aiheuttaa esimerkiksi yhteistoiminnallisuusongelmia, joiden ratkomista opiskelijoiden olisi hyvä harjoitella.
Työssä käytiin läpi DALI-järjestelmää yleisesti, sähköturvallisuutta ja opetusympäristön suunnittelua. Sähköturvallisuuden osalta otettiin kantaa siihen, mikä on erityisen tärkeää tämän kaltaisia laitteita suunniteltaessa ja rakennettaessa. Opetusympäristön suunnittelusta kerrottaessa pyrittiin antamaan hyvä kokonaiskuva siitä, mitä kaikkea suunniteltaessa oli tehty. Opetusympäristön käyttöohje on tämän työn liitteenä.
Lopputuloksena saatiin toimiva ja selkeän näköinen laitteisto, jota tullaan varmasti hyödyntämään DALI:n opetuksessa. Jatkossa kun opetusympäristöä aletaan käyttää opetuksessa, olisi hyvä, että siinä olisi useampien valmistajien DALI-komponentteja. Eri valmistajien komponenttien käyttäminen voi aiheuttaa esimerkiksi yhteistoiminnallisuusongelmia, joiden ratkomista opiskelijoiden olisi hyvä harjoitella.