Asuntotuotannon virheprosessin kuvaus ja kehitys
Rapeli, Juuso (2011)
Rapeli, Juuso
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103283630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103283630
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aiheena oli asuntotuotannon virheprosessin kuvaus ja kehitys. Insinöörityö tehtiin YIT Rakennus Oy:n, Kerrostalot pääkaupunkiseutu -yksikön toimeksiannosta. Työn tavoitteena oli luoda kuvaus virheprosessista ja sen tehokkaasta läpiviennistä sekä kehittää prosessin vaiheita ja sen läpiviennissä tarvittavia työkaluja.
Projektin aloittamiseen johti tarve kehittää virheiden hallintaa yrityksen omat tarpeet sekä myös käytettävät standardit täyttäviksi. Niin sanotut tyyppivirheet ja niiden toistuvuuden estäminen ovat insinöörityön keskeisiä asioita. Myös rakentamisen laadun sekä kannattavuuden parantaminen on osaltaan suoraan verrannollinen virheiden määrään ja niiden tehokkaaseen hallintaan. Nykyisellään virheitä ei käsitellä yksikössä prosessinomaisesti, eikä selvää toimintaohjetta virhettä havaittaessa ole helposti saatavilla yksiön toimintajärjestelmässä.
Virheprosessin kuvaus ja siihen liittyvät kehitysehdotukset laadittiin pääasiallisesti työmaan ja konttorin toimihenkilöiden haastattelujen pohjalta. Aiheeseen tutustuttiin myös keräämällä tietoa kirjallisuudesta sekä YIT:n sisäistä toimintajärjestelmää tutkimalla. Haastattelukysymykset pyrittiin laatimaan kuvattavan virheprosessin ympärille mahdollisimman laajaksi ja kaikki prosessin osapuolet huomioivaksi kokonaisuudeksi, joiden poh-jalta saatiin mahdollisimman laaja kuva yksikössä nykyisin vallitsevasta käytännöstä vir-heisiin liittyen.
Insinöörityön lopputuloksena luotiin kuvaus virheprosessista ja sen eri vaiheista. Lisäksi työn tuloksena saatiin kehitysehdotuksia ja työkaluja virheprosessin tehokkaaseen läpivientiin. Kehitysehdotukset täydentävät toisiaan ja suurin hyöty projektista saataisiin soveltamalla käytännössä kaikkia työssä esitettyjä kehitysehdotuksia.
Projektin aloittamiseen johti tarve kehittää virheiden hallintaa yrityksen omat tarpeet sekä myös käytettävät standardit täyttäviksi. Niin sanotut tyyppivirheet ja niiden toistuvuuden estäminen ovat insinöörityön keskeisiä asioita. Myös rakentamisen laadun sekä kannattavuuden parantaminen on osaltaan suoraan verrannollinen virheiden määrään ja niiden tehokkaaseen hallintaan. Nykyisellään virheitä ei käsitellä yksikössä prosessinomaisesti, eikä selvää toimintaohjetta virhettä havaittaessa ole helposti saatavilla yksiön toimintajärjestelmässä.
Virheprosessin kuvaus ja siihen liittyvät kehitysehdotukset laadittiin pääasiallisesti työmaan ja konttorin toimihenkilöiden haastattelujen pohjalta. Aiheeseen tutustuttiin myös keräämällä tietoa kirjallisuudesta sekä YIT:n sisäistä toimintajärjestelmää tutkimalla. Haastattelukysymykset pyrittiin laatimaan kuvattavan virheprosessin ympärille mahdollisimman laajaksi ja kaikki prosessin osapuolet huomioivaksi kokonaisuudeksi, joiden poh-jalta saatiin mahdollisimman laaja kuva yksikössä nykyisin vallitsevasta käytännöstä vir-heisiin liittyen.
Insinöörityön lopputuloksena luotiin kuvaus virheprosessista ja sen eri vaiheista. Lisäksi työn tuloksena saatiin kehitysehdotuksia ja työkaluja virheprosessin tehokkaaseen läpivientiin. Kehitysehdotukset täydentävät toisiaan ja suurin hyöty projektista saataisiin soveltamalla käytännössä kaikkia työssä esitettyjä kehitysehdotuksia.