Markkinatutkimus Lemonics Ky:lle
Kivelä, Heidi (2011)
Kivelä, Heidi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103263597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103263597
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty tilaustyönä Kouvolan Inkeroisissa toimivalle ohjelmistoalan pk-yritykselle. Yritys halusi teettää markkinatutkimuksen saadakseen ideoita, joiden avulla yrityksen kasvutavoitteet toteutuisivat. Tavoitteena oli myös saada tietää, mitä potentiaaliset asiakasyritykset kotisivuiltaan haluavat.
Markkinointitutkimus toteutettiin www-kyselynä. Yritykset valittiin Kouvola Innovation Oy:n ylläpitämästä Kouvolan seudun yritysrekisteristä. Valintakriteerejä olivat kiinnostavuus toimeksiantajalle ja sähköpostiosoitteen ilmoittaminen.
Kysymykset jaettiin kategorioihin, jotka olivat: taustatiedot, internetsivujen hankkimiseen, sivujen maksamiseen ja kielivaihtoehtoihin liittyvät kysymykset. Yhteystietojen ja yhteydenottopyynnön jättäminen oli vapaaehtoista.
Kysely lähetettiin noin 200 yritykseen. Vastauksia tuli noin 20. Näinkin suppealla otoksella selvitettiin seuraavat asiat: yritykset pitävät sähköpostia parhaana yhteydenottovälineenä, alueen yritykset näkevät venäjän kielen tarpeelliseksi osaksi kotisivuja. Valmissovellusten kasvavista markkinoista huolimatta räätälöidyt kotisivut ovat edelleen enemmistön mieleen. Todettiin, että toimeksiantajayrityksen markkinointi on ollut oikeansuuntaista, mutta vaatii tehostamista.
Markkinointitutkimus toteutettiin www-kyselynä. Yritykset valittiin Kouvola Innovation Oy:n ylläpitämästä Kouvolan seudun yritysrekisteristä. Valintakriteerejä olivat kiinnostavuus toimeksiantajalle ja sähköpostiosoitteen ilmoittaminen.
Kysymykset jaettiin kategorioihin, jotka olivat: taustatiedot, internetsivujen hankkimiseen, sivujen maksamiseen ja kielivaihtoehtoihin liittyvät kysymykset. Yhteystietojen ja yhteydenottopyynnön jättäminen oli vapaaehtoista.
Kysely lähetettiin noin 200 yritykseen. Vastauksia tuli noin 20. Näinkin suppealla otoksella selvitettiin seuraavat asiat: yritykset pitävät sähköpostia parhaana yhteydenottovälineenä, alueen yritykset näkevät venäjän kielen tarpeelliseksi osaksi kotisivuja. Valmissovellusten kasvavista markkinoista huolimatta räätälöidyt kotisivut ovat edelleen enemmistön mieleen. Todettiin, että toimeksiantajayrityksen markkinointi on ollut oikeansuuntaista, mutta vaatii tehostamista.