Teräskuitubetonin käyttö maanvaraisissa laatoissa : kannattavuuden arviointi ja kilpailutilanne
Ala-Tuuhonen, Hannu (2011)
Ala-Tuuhonen, Hannu
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103223463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103223463
Tiivistelmä
Sementtipohjaista betonia on käytetty rakentamisessa jo toista sataa vuotta. Teräsbetoni on yleisnimitys rakenteelle, jossa harjateräkset ja teräsverkot asennetaan muotin sisään. Betonilla täytettynä tästä muodostuu vahva ja kestävä rakenne. Teräskuitubetonilla voidaan osittain tai kokonaan korvata rakenteen raudoitukset, jolloin rakennusvaiheessa jää raudoitustyö kokonaan pois tai raudoituksen työmäärä vähenee oleellisesti.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Rudus Oy:n Länsi-Suomen alueyksikön toimeksiannosta teräskuitubetonin käyttöä maanvaraisissa laatoissa ja erityisesti asuinrakentamisessa. Tavoitteena oli tutkia myyntiargumentteja, myyntitapoja sekä myynnin kohderyhmiä Varsinais-Suomessa. Lopputyössä suoritettiin haastatteluja eri sidosryhmissä sekä tehtiin materiaali- ja työtuntilaskelmia. Näitten perusteella oli mahdollista päätellä, missä ovat teräskuitubetonin laajemman käytön esteet ja toisaalta millä argumenteilla tai myyntitavoilla tuotetta kannattaa tarjota.
Tutkimuksessa todettiin, että yksittäisessä asuinrakennuskohteessa ei saada suurta hyötyä teräskuitubetonin käytöllä. Lisäkustannuksia aiheutti ohuimpien maanvaraisten laattojen vaatima betonilisä, jolla estettiin laatan taipumaa. Tuotteen käyttö vapauttaa ammattimiehen resursseja raudoituksesta muihin tehtäviin. Säästöt jatkuvassa pientalotuotannossa sen sijaan olivat mahdollisia rakentamisen kokonaisajan lyhentyessä. Tämä muodosti tuotteen tärkeimmän myyntiargumentin. Jo alkaneissa rakennuskohteissa oli tutkitulla alueella mahdollista korvata normaali raudoitus teräskuitubetonilla. Tämä sopi kaikille haastatelluille rakennusvalvontaviranomaisille. Kohderyhmäajattelu on erittäin tärkeää teräskuitubetonin myynnissä. Suunnittelijoilla on erittäin tärkeä rooli teräskuitubetonin myyntiprosessissa.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Rudus Oy:n Länsi-Suomen alueyksikön toimeksiannosta teräskuitubetonin käyttöä maanvaraisissa laatoissa ja erityisesti asuinrakentamisessa. Tavoitteena oli tutkia myyntiargumentteja, myyntitapoja sekä myynnin kohderyhmiä Varsinais-Suomessa. Lopputyössä suoritettiin haastatteluja eri sidosryhmissä sekä tehtiin materiaali- ja työtuntilaskelmia. Näitten perusteella oli mahdollista päätellä, missä ovat teräskuitubetonin laajemman käytön esteet ja toisaalta millä argumenteilla tai myyntitavoilla tuotetta kannattaa tarjota.
Tutkimuksessa todettiin, että yksittäisessä asuinrakennuskohteessa ei saada suurta hyötyä teräskuitubetonin käytöllä. Lisäkustannuksia aiheutti ohuimpien maanvaraisten laattojen vaatima betonilisä, jolla estettiin laatan taipumaa. Tuotteen käyttö vapauttaa ammattimiehen resursseja raudoituksesta muihin tehtäviin. Säästöt jatkuvassa pientalotuotannossa sen sijaan olivat mahdollisia rakentamisen kokonaisajan lyhentyessä. Tämä muodosti tuotteen tärkeimmän myyntiargumentin. Jo alkaneissa rakennuskohteissa oli tutkitulla alueella mahdollista korvata normaali raudoitus teräskuitubetonilla. Tämä sopi kaikille haastatelluille rakennusvalvontaviranomaisille. Kohderyhmäajattelu on erittäin tärkeää teräskuitubetonin myynnissä. Suunnittelijoilla on erittäin tärkeä rooli teräskuitubetonin myyntiprosessissa.