Elämän mielekkyys, ymmärrettävyys ja hallittavuus 7.-luokkalaisten kokemana
Kotajärvi, Tiina (2011)
Kotajärvi, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103173327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103173327
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuuluu Yläkouluikäisten nuorten terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitäminen ja edistäminen –hankkeeseen. Hanke toteutuu vuosina 2010 – 2013. Yhteistyökumppanina toimivat Laurean ammattikorkeakoulun sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala sekä Espoon kaupungin Kuitinmäen koulu ja terveydenhuolto. Päätavoitteena on 7. - 9.-luokkalaisten hyvinvointi- ja terveysvalmiuksien lisääntyminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Kuitinmäen koulun ja verrokkikoulun Tapiolan 7.- luokka-laisten näkemyksiä omasta hyvinvoinnista ja parhaimmista terveyden tietolähteistä. Työ pohjautuu Aaron Antonovskyn teoriaan koherenssin tunteesta, mikä sisältää elämän mielekkyyden, ymmärrettävyyden ja hallittavuuden.
Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyselytut-kimuksella, jossa pääosana on Antonovskyn laatima 13-osioinen koherenssin tunteen mittari. Vastaukset analysoitiin SPSS for Windows -tilasto-ohjelmalla. Kyselyyn vastasi yhteensä 196 nuorta.
Kyselyn tuloksissa ei ollut tilastollisesti merkittäviä eroja koulujen välillä kahta väittämää lukuun ottamatta. Tutkimuksen päätulokset osoittivat, että tutkittavilla 7.-luokkalaisilla on elämän hallittavuus koherenssin tunteen vahvin osa-alue ja elämän ymmärrettävyys taas heikoin. Terveyden parhaimmiksi tiedonlähteiksi osoittautuivat nuorten mukaan vanhemmat sekä koulun terveystiedon opetus ja kouluterveydenhoitaja. Tutkittavat nuoret kokivat, ettei kavereilla ja internetillä ole suurta merkitystä terveyteen liittyvissä valinnoissa.
Hankkeen tarkoituksena on teettää kysely uudestaan tutkittavien nuorten ollessa 9. luokalla. Näin kyselyiden tuloksista saadaan selville mahdolliset muutokset nuorten tiedoissa, taidoissa ja asenteissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Kuitinmäen koulun ja verrokkikoulun Tapiolan 7.- luokka-laisten näkemyksiä omasta hyvinvoinnista ja parhaimmista terveyden tietolähteistä. Työ pohjautuu Aaron Antonovskyn teoriaan koherenssin tunteesta, mikä sisältää elämän mielekkyyden, ymmärrettävyyden ja hallittavuuden.
Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyselytut-kimuksella, jossa pääosana on Antonovskyn laatima 13-osioinen koherenssin tunteen mittari. Vastaukset analysoitiin SPSS for Windows -tilasto-ohjelmalla. Kyselyyn vastasi yhteensä 196 nuorta.
Kyselyn tuloksissa ei ollut tilastollisesti merkittäviä eroja koulujen välillä kahta väittämää lukuun ottamatta. Tutkimuksen päätulokset osoittivat, että tutkittavilla 7.-luokkalaisilla on elämän hallittavuus koherenssin tunteen vahvin osa-alue ja elämän ymmärrettävyys taas heikoin. Terveyden parhaimmiksi tiedonlähteiksi osoittautuivat nuorten mukaan vanhemmat sekä koulun terveystiedon opetus ja kouluterveydenhoitaja. Tutkittavat nuoret kokivat, ettei kavereilla ja internetillä ole suurta merkitystä terveyteen liittyvissä valinnoissa.
Hankkeen tarkoituksena on teettää kysely uudestaan tutkittavien nuorten ollessa 9. luokalla. Näin kyselyiden tuloksista saadaan selville mahdolliset muutokset nuorten tiedoissa, taidoissa ja asenteissa.