"Pieni silta lapsen arkipäivään" : päiväkoti Nuotin osallistavat vanhempaintapahtumat
Salmenoja-Tümmers, Krista; Tapola, Anna (2011)
Salmenoja-Tümmers, Krista
Tapola, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103153147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103153147
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jossa tutkimuskohteena on helsinkiläisen päiväkoti Nuotin vanhempaintapahtumat. Tutkimustehtävämme on toteuttaa kooste Nuotissa ajan saatossa järjestetyistä vanhempaintapahtumista. Tämä kooste on tarkoitus jakaa hyvinä käytäntöinä muiden varhaiskasvatusyksiköiden käyttöön Pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen kehittämisyksikön, VKK-Metron kautta. Tutkimustehtävämme lisäksi opinnäytetyömme etsii vastauksia tutkimuskysymyksiin, jotka liittyvät vanhempien osallisuuteen varhaiskasvatuksessa. Pyrimme selvittämään miten päiväkoti Nuotin kasvatushenkilöstö käsittää vanhempien osallisuuden varhaiskasvatuksessa. Lisäksi pyrimme saamaan selville, miten järjestetyt vanhempaintapahtumat tukevat vanhempien osallisuutta.
Opinnäytetyöprosessimme ajoittui pääosin syksylle 2010. Haastattelimme kuutta Nuotin kasvattajaa. Haastatteluaineiston lisäksi saimme kirjallista aineistoa päiväkodin arkistoista opinnäytetyötämme varten. Käytimme haastattelumenetelmänä teemahaastattelua. Aineiston analyysimenetelminä käytimme sisällönanalyysia sekä teemoittelua.
Tutkimusraportissamme tulokset jakaantuvat kahteen osioon, jossa toisessa esitellään aineiston perusteella kootut kuvaukset järjestetyistä vanhempaintapahtumista, ja toisessa osiossa käsittelemme tutkimuskysymyksien vastauksia osallisuudesta. Vanhempaintapahtumia on järjestetty hyvin erilaisia, äitienpäiväkahveista koko perheen liikuntatapahtumiin. Aineiston pohjalta käy ilmi, että haastateltavien käsitykset vanhempien osallisuudesta varhaiskasvatukseen olivat hyvin yhteneväisiä. Osallisuus on haastateltavien mielestä oleellinen osa kasvatuskumppanuutta. Merkityksellisimpiä tekijöitä vanhempien osallisuudessa ovat luottamus, avoimuus ja kuulluksi tulemisen kokemus. Vanhempaintapahtumien vaikutukset näkyivät haastateltavien mielestä osallistumisaktiivisuuden lisääntymisenä, rohkeutena esittää mielipiteitä, luottamuksen vahvistumisena sekä molemmin puolisena tutustumisena.
Keskeisenä johtopäätöksenä työssämme selvisi, että vaikka toiminnalliset ja osallistavat vanhempaintapahtumat ovat osa nykyaikaista varhaiskasvatusta, eivät yksittäiset toiminnot takaa osallisuuden toteutumista. Osallisuutta edistävät vahvasti työntekijöiden kasvatuskumppanuutta korostava työote ja orientaatio. Jos varhaiskasvatuksessa halutaan panostaa vanhempien osallisuuden toteutumiseen, on kiinnitettävä huomiota kasvatushenkilöstön asenteisiin ja onnistuttava motivoimaan heidät työskentelemään osallistavalla työotteella.
Opinnäytetyöprosessimme ajoittui pääosin syksylle 2010. Haastattelimme kuutta Nuotin kasvattajaa. Haastatteluaineiston lisäksi saimme kirjallista aineistoa päiväkodin arkistoista opinnäytetyötämme varten. Käytimme haastattelumenetelmänä teemahaastattelua. Aineiston analyysimenetelminä käytimme sisällönanalyysia sekä teemoittelua.
Tutkimusraportissamme tulokset jakaantuvat kahteen osioon, jossa toisessa esitellään aineiston perusteella kootut kuvaukset järjestetyistä vanhempaintapahtumista, ja toisessa osiossa käsittelemme tutkimuskysymyksien vastauksia osallisuudesta. Vanhempaintapahtumia on järjestetty hyvin erilaisia, äitienpäiväkahveista koko perheen liikuntatapahtumiin. Aineiston pohjalta käy ilmi, että haastateltavien käsitykset vanhempien osallisuudesta varhaiskasvatukseen olivat hyvin yhteneväisiä. Osallisuus on haastateltavien mielestä oleellinen osa kasvatuskumppanuutta. Merkityksellisimpiä tekijöitä vanhempien osallisuudessa ovat luottamus, avoimuus ja kuulluksi tulemisen kokemus. Vanhempaintapahtumien vaikutukset näkyivät haastateltavien mielestä osallistumisaktiivisuuden lisääntymisenä, rohkeutena esittää mielipiteitä, luottamuksen vahvistumisena sekä molemmin puolisena tutustumisena.
Keskeisenä johtopäätöksenä työssämme selvisi, että vaikka toiminnalliset ja osallistavat vanhempaintapahtumat ovat osa nykyaikaista varhaiskasvatusta, eivät yksittäiset toiminnot takaa osallisuuden toteutumista. Osallisuutta edistävät vahvasti työntekijöiden kasvatuskumppanuutta korostava työote ja orientaatio. Jos varhaiskasvatuksessa halutaan panostaa vanhempien osallisuuden toteutumiseen, on kiinnitettävä huomiota kasvatushenkilöstön asenteisiin ja onnistuttava motivoimaan heidät työskentelemään osallistavalla työotteella.