Työhyvinvoinnin vaikutus työntekijöiden vaihtuvuuteen Fennian Contact Centerissä
Jokinen, Juho (2011)
Jokinen, Juho
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102172447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102172447
Tiivistelmä
Työhyvinvoinnin merkitys organisaatioille on kasvanut vuosien varrella. Työhyvinvointitoiminnalla pyritään ylläpitämään työntekijöiden fyysistä ja psyykkistä jaksamista työssä. Hyvinvoiva työyhteisö on samalla tuottoisa yhteisö.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tasolla Fennian Helsingin Contact Center -yksikön työhyvinvointi on ja mitä vaikutusta sillä on työntekijöiden vaihtuvuuteen. Tätä täsmennettiin tarkastelemalla myös työn sisältöä, työympäristöä, työhyvinvointia ja työilmapiiriä, henkilökohtaisia kehitysmahdollisuuksia, tavoitteita ja sisäistä viestintää sekä esimiestyötä.
Työhyvinvointi on laaja käsite ja pitää sisällään useita eri käsitteitä. Opinnäytetyön viitekehyksessä tarkastellaan työhyvinvoinnin merkitystä organisaatioille sekä työkaluja työhyvinvoinnin mittaamiseen ja ylläpitämiseen.
Opinnäytetyössä tehty tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka avulla selvitettiin Contact Center -yksikön työhyvinvoinnin tasoa, siihen liittyviä mahdollisia ongelmakohtia sekä kehitysideoita. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä 7.1.–14.1.2011 ja lähetettiin 23 henkilölle. Vastauksia saatiin 19 kappaletta, joten vastausprosentti oli 82,6 %. Vastaukset analysoitiin PASW 18.0 -ohjelmalla.
Tutkimuksesta selvisi, että 42,1 % vastaajista oli harkinnut työpaikan vaihtamista. Varsinaisia ongelmakohtia, jotka aiheuttaisivat korkeaa vaihtuvuutta, ei kuitenkaan tutkimuksen perusteella ilmennyt. Työpaikan vaihtoa harkinneiden mukaan yleisin syy oli halu saada vaihtelua. Tutkimuksessa tuli esille myös asioita, joita työntekijöiden mielestä oli tarpeellista kehittää. Näiden kehitysideoiden ja tutkimustulosten perusteella tehtiin johtopäätökset mahdollisista kehitystarpeista ja jatkotutkimusaiheista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tasolla Fennian Helsingin Contact Center -yksikön työhyvinvointi on ja mitä vaikutusta sillä on työntekijöiden vaihtuvuuteen. Tätä täsmennettiin tarkastelemalla myös työn sisältöä, työympäristöä, työhyvinvointia ja työilmapiiriä, henkilökohtaisia kehitysmahdollisuuksia, tavoitteita ja sisäistä viestintää sekä esimiestyötä.
Työhyvinvointi on laaja käsite ja pitää sisällään useita eri käsitteitä. Opinnäytetyön viitekehyksessä tarkastellaan työhyvinvoinnin merkitystä organisaatioille sekä työkaluja työhyvinvoinnin mittaamiseen ja ylläpitämiseen.
Opinnäytetyössä tehty tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka avulla selvitettiin Contact Center -yksikön työhyvinvoinnin tasoa, siihen liittyviä mahdollisia ongelmakohtia sekä kehitysideoita. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä 7.1.–14.1.2011 ja lähetettiin 23 henkilölle. Vastauksia saatiin 19 kappaletta, joten vastausprosentti oli 82,6 %. Vastaukset analysoitiin PASW 18.0 -ohjelmalla.
Tutkimuksesta selvisi, että 42,1 % vastaajista oli harkinnut työpaikan vaihtamista. Varsinaisia ongelmakohtia, jotka aiheuttaisivat korkeaa vaihtuvuutta, ei kuitenkaan tutkimuksen perusteella ilmennyt. Työpaikan vaihtoa harkinneiden mukaan yleisin syy oli halu saada vaihtelua. Tutkimuksessa tuli esille myös asioita, joita työntekijöiden mielestä oli tarpeellista kehittää. Näiden kehitysideoiden ja tutkimustulosten perusteella tehtiin johtopäätökset mahdollisista kehitystarpeista ja jatkotutkimusaiheista.