Maahanmuuttajavanhempien kokemuksia päivähoidosta Mikkelissä
Manninen, Inni (2011)
Manninen, Inni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102172431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102172431
Tiivistelmä
KUVAILULEHTI
Opinnäytetyön päivämäärä
25.1.2011
Tekijä(t)
Inni Manninen Koulutusohjelma ja suuntautuminen
Sosiaalialan koulutusohjelma,
Sosionomi (AMK)
Nimeke
Maahanmuuttajavanhempien kokemuksia päivähoidosta Mikkelissä
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan maahanmuuttajavanhempien kokemuksia päivähoidosta Mikkelissä. Opinnäytetyössä halutaan tuoda esille kasvatuskumppanuus maahanmuuttajavanhemman näkökulmasta. Enemmän on tehty opinnäytetöitä päivähoidon henkilökunnan kokemuksista maahanmuuttajien kanssa työskentelystä.
Tutkimuksessa selvitän vanhempien ennakkotietoja päivähoidosta, yhteistyön sujumista päivähoidon henkilökunnan kanssa, kulttuurin huomioimista päivähoidossa sekä odotuksia päivähoidolle tulevaisuudessa. Tutkimusjoukkona ovat sudanilaiset maahanmuuttajavanhemmat, joista kaikki haastatteluihin osallistuneet olivat miehiä. He ovat asuneet Mikkelissä viidestä seitsemään vuotta ja kaikilla on lapsia päivähoidossa. Miehet ovat työssä tai opiskelijoita.
Teoreettisessa viitekehyksessä kirjoitan maahanmuutosta ja kotoutumisesta sekä monikulttuurisuuden huomioimisesta päivähoidossa. Kulttuurien kohtaaminen tuo monenlaisia muutoksia niin maahanmuuttajille kuin valtaväestöllekin. Päivähoidossa voi vanhempien näkemyksillä ja kokemuksilla olla suuri apu monikulttuurisuuden toteutumiseksi.
Haastattelemani maahanmuuttajavanhemmat olivat tyytyväisiä Mikkelin päivähoitoon. Päivähoidon alkaessa vastaajat kokivat vaikeutena puutteellisen suomen kielen taidon, ja jossain määrin erilaisen sään, joka vaatii erilaisia vaatteita kuin mihin he olivat tottuneet. Haastatteluun osallistuneilla vanhemmilla oli paljon tietoa päivähoidosta palveluna ja heille oli myös esitelty päiväkodin toimintaa työntekijöiden puolelta. Yhteistyötä päivähoidon työntekijöiden kanssa he pitivät onnistuneena. Haastateltavat keskustelivat asioista päivähoidon henkilökunnan kanssa, ensin tulkin välityksellä ja myöhemmin itsenäisesti. Kulttuurieroja vastaajat eivät pitäneet kovinkaan suurina, ja päivähoidossa oli ollut jonkin verran tietoa perheiden kulttuurista ja äidinkielestä. Tulevaisuudessa vastaajat toivovat päivähoidon jatkavan hyvää työtään, ja he näkivät vanhempien mahdollisuudet osallistua päivähoidon toimintaan esimerkiksi kertomalla perheen omasta kulttuurista päivähoidon järjestämissä tilaisuuksissa.
Olen iloinen, mutta yllättynyt siitä, ettei vastaajilla ollut ollut juuri muita ongelmia päivähoidossa kuin puutteellinen suomen kielen taito, mikä vaikeutti kommunikointia henkilökunnan kanssa. Ehkä minulle ei haastatteluissa haluttu kertoa ongelmista ja haluttiin tuoda päivähoidosta mahdollisimman hyvä kuva. Olisi tärkeää, että maahanmuuttajavanhemmat voisivat osallistua enemmän päivähoidon toimintaan. Vanhemmat voisivat näin oppia suomen kieltä nopeammin.
Asiasanat (avainsanat)
Maahanmuuttaja, kotoutuminen, päivähoito, kasvatuskumppanuus, monikulttuurisuus
Sivumäärä Kieli URN
31 s. + 4 liitettä Suomi
Huomautus (huomautukset liitteistä)
Ohjaavan opettajan nimi
Päivi Niiranen-Linkama Opinnäytetyön toimeksiantaja
Opinnäytetyön päivämäärä
25.1.2011
Tekijä(t)
Inni Manninen Koulutusohjelma ja suuntautuminen
Sosiaalialan koulutusohjelma,
Sosionomi (AMK)
Nimeke
Maahanmuuttajavanhempien kokemuksia päivähoidosta Mikkelissä
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan maahanmuuttajavanhempien kokemuksia päivähoidosta Mikkelissä. Opinnäytetyössä halutaan tuoda esille kasvatuskumppanuus maahanmuuttajavanhemman näkökulmasta. Enemmän on tehty opinnäytetöitä päivähoidon henkilökunnan kokemuksista maahanmuuttajien kanssa työskentelystä.
Tutkimuksessa selvitän vanhempien ennakkotietoja päivähoidosta, yhteistyön sujumista päivähoidon henkilökunnan kanssa, kulttuurin huomioimista päivähoidossa sekä odotuksia päivähoidolle tulevaisuudessa. Tutkimusjoukkona ovat sudanilaiset maahanmuuttajavanhemmat, joista kaikki haastatteluihin osallistuneet olivat miehiä. He ovat asuneet Mikkelissä viidestä seitsemään vuotta ja kaikilla on lapsia päivähoidossa. Miehet ovat työssä tai opiskelijoita.
Teoreettisessa viitekehyksessä kirjoitan maahanmuutosta ja kotoutumisesta sekä monikulttuurisuuden huomioimisesta päivähoidossa. Kulttuurien kohtaaminen tuo monenlaisia muutoksia niin maahanmuuttajille kuin valtaväestöllekin. Päivähoidossa voi vanhempien näkemyksillä ja kokemuksilla olla suuri apu monikulttuurisuuden toteutumiseksi.
Haastattelemani maahanmuuttajavanhemmat olivat tyytyväisiä Mikkelin päivähoitoon. Päivähoidon alkaessa vastaajat kokivat vaikeutena puutteellisen suomen kielen taidon, ja jossain määrin erilaisen sään, joka vaatii erilaisia vaatteita kuin mihin he olivat tottuneet. Haastatteluun osallistuneilla vanhemmilla oli paljon tietoa päivähoidosta palveluna ja heille oli myös esitelty päiväkodin toimintaa työntekijöiden puolelta. Yhteistyötä päivähoidon työntekijöiden kanssa he pitivät onnistuneena. Haastateltavat keskustelivat asioista päivähoidon henkilökunnan kanssa, ensin tulkin välityksellä ja myöhemmin itsenäisesti. Kulttuurieroja vastaajat eivät pitäneet kovinkaan suurina, ja päivähoidossa oli ollut jonkin verran tietoa perheiden kulttuurista ja äidinkielestä. Tulevaisuudessa vastaajat toivovat päivähoidon jatkavan hyvää työtään, ja he näkivät vanhempien mahdollisuudet osallistua päivähoidon toimintaan esimerkiksi kertomalla perheen omasta kulttuurista päivähoidon järjestämissä tilaisuuksissa.
Olen iloinen, mutta yllättynyt siitä, ettei vastaajilla ollut ollut juuri muita ongelmia päivähoidossa kuin puutteellinen suomen kielen taito, mikä vaikeutti kommunikointia henkilökunnan kanssa. Ehkä minulle ei haastatteluissa haluttu kertoa ongelmista ja haluttiin tuoda päivähoidosta mahdollisimman hyvä kuva. Olisi tärkeää, että maahanmuuttajavanhemmat voisivat osallistua enemmän päivähoidon toimintaan. Vanhemmat voisivat näin oppia suomen kieltä nopeammin.
Asiasanat (avainsanat)
Maahanmuuttaja, kotoutuminen, päivähoito, kasvatuskumppanuus, monikulttuurisuus
Sivumäärä Kieli URN
31 s. + 4 liitettä Suomi
Huomautus (huomautukset liitteistä)
Ohjaavan opettajan nimi
Päivi Niiranen-Linkama Opinnäytetyön toimeksiantaja