HOITOTYÖN KOULUTUSOHJELMAN AMMATTITAITOA EDISTÄVÄN HARJOITTELUN OHJAUKSEN KEHITTÄMINEN
Tervo, Riitta (2009)
Tervo, Riitta
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102102223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102102223
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on Ammattikorkeakoulu alueellisena kehittäjänä -hankkeen sisällä oleva osahanke. Ammattikorkeakoulu
alueellisena kehittäjä -hanke on Kainuun maakunta -kuntayhtymän ja Kajaanin ammattikorkeakoulun
yhteistyöhanke. Kyse on sosiaali- ja terveysministeriön kansallisen tavoite- ja toimintaohjelman mukaisesta kehittämistyöstä
koulutuksen, johtamisen, käytännön ja tutkimuksen alueilla.
Vuonna 2005 Kajaanin ammattikorkeakoulussa toteutetussa Yhteistoimintamalli ohjattuun harjoitteluun -
hankkeessa valmisteltiin sähköinen palautemittari, jossa on mukana opiskelijoiden, lähiohjaajien ja opettajien palauteosiot.
Kyselyssä arvioidaan ennen ja jälkeen harjoittelujakson tapahtuvaa ohjausta, harjoittelun aikaista ohjausta
ja ohjausympäristöä. Sähköinen palautemittari on liitetty Kainuun maakunta -kuntayhtymän hoitotyö - valikkoon.
Sieltä löytyy myös muu ohjattuun harjoitteluun liittyvä meteriaali.
Työssäni on analysoitu 1.1 2006 ja 31.8.2008 välillä annetut palautteet. Lähiohjaajien palautteita oli 26, opettajien
antamia palautteita 7 ja opiskelijoiden palautteita oli aineistossa 46 palautelomaketta. Opettajien palautteet liitettiin
lähiohjaajien palautteisiin ohjausryhmän tekemällä päätöksellä. Kyseisenä ajanjaksona ammattitaitoa edistävässä
harjoittelussa oli noin 900 opiskelijaa, heillä kaikilla on ollut lähiohjaaja ja ohjaava opettaja. Vastanneiden
määrä on siis pieni murto-osa siitä, mitä ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa on ollut opiskelijoita.
Engeströmin kehittävän työntutkimus on käytössä hankkeessa, jonka osahanke oma lopputyöni on. Työssäni
käytettiin myös Engeströmin kehittävän työntutkimusta viitekehyksenä. Ekspansiivinen oppimissykli on todettavissa
myös työssäni.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun toteuttamiseen ja sen aikaisiin toimintoihin liittyy paljon odotuksia opiskelijoilla,
lähiohjaajilla ja opettajilla. Oma asenne, vuorovaikutustaidot ja ammatillinen vuorovaikutus laajemminkin
korostuu sekä opiskelijan, lähiohjaajan, että opettajan roolissa.
Täyttymättömiin toiveisiin ja tavoitteisiin suhtaudutaan tunteella. Oman osuuden näkeminen toimivamman järjestelmän
luojana tulee nähdä, olipa oma rooli mikä tahansa. Toisillemme voimme asettaa paljon muutostoiveita,
mutta myös omaan muutosprosessiin tulee olla valmis.
alueellisena kehittäjä -hanke on Kainuun maakunta -kuntayhtymän ja Kajaanin ammattikorkeakoulun
yhteistyöhanke. Kyse on sosiaali- ja terveysministeriön kansallisen tavoite- ja toimintaohjelman mukaisesta kehittämistyöstä
koulutuksen, johtamisen, käytännön ja tutkimuksen alueilla.
Vuonna 2005 Kajaanin ammattikorkeakoulussa toteutetussa Yhteistoimintamalli ohjattuun harjoitteluun -
hankkeessa valmisteltiin sähköinen palautemittari, jossa on mukana opiskelijoiden, lähiohjaajien ja opettajien palauteosiot.
Kyselyssä arvioidaan ennen ja jälkeen harjoittelujakson tapahtuvaa ohjausta, harjoittelun aikaista ohjausta
ja ohjausympäristöä. Sähköinen palautemittari on liitetty Kainuun maakunta -kuntayhtymän hoitotyö - valikkoon.
Sieltä löytyy myös muu ohjattuun harjoitteluun liittyvä meteriaali.
Työssäni on analysoitu 1.1 2006 ja 31.8.2008 välillä annetut palautteet. Lähiohjaajien palautteita oli 26, opettajien
antamia palautteita 7 ja opiskelijoiden palautteita oli aineistossa 46 palautelomaketta. Opettajien palautteet liitettiin
lähiohjaajien palautteisiin ohjausryhmän tekemällä päätöksellä. Kyseisenä ajanjaksona ammattitaitoa edistävässä
harjoittelussa oli noin 900 opiskelijaa, heillä kaikilla on ollut lähiohjaaja ja ohjaava opettaja. Vastanneiden
määrä on siis pieni murto-osa siitä, mitä ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa on ollut opiskelijoita.
Engeströmin kehittävän työntutkimus on käytössä hankkeessa, jonka osahanke oma lopputyöni on. Työssäni
käytettiin myös Engeströmin kehittävän työntutkimusta viitekehyksenä. Ekspansiivinen oppimissykli on todettavissa
myös työssäni.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun toteuttamiseen ja sen aikaisiin toimintoihin liittyy paljon odotuksia opiskelijoilla,
lähiohjaajilla ja opettajilla. Oma asenne, vuorovaikutustaidot ja ammatillinen vuorovaikutus laajemminkin
korostuu sekä opiskelijan, lähiohjaajan, että opettajan roolissa.
Täyttymättömiin toiveisiin ja tavoitteisiin suhtaudutaan tunteella. Oman osuuden näkeminen toimivamman järjestelmän
luojana tulee nähdä, olipa oma rooli mikä tahansa. Toisillemme voimme asettaa paljon muutostoiveita,
mutta myös omaan muutosprosessiin tulee olla valmis.