ABB IRB 140 robotin käyttöönotto-opas
Heinä, Tuukka (2011)
Heinä, Tuukka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102031996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102031996
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyöni tavoitteena on antaa opiskelijoille perustavaa pohjaa robotin ohjelmoimi-selle. Robotteja usein pidetään ehkä vähän vaarallisina, ja opiskelijat saattavat niitä hieman välttää niiden arvokkuutensa perusteella. Ohjelmointia pidetään usein haastavana, ja aloittelija harvoin tietää miten itse robotti toimii ja käyttäytyy. Työni on tarkoitettu aloittelijoille, joille työ pyrkii antamaan avaimia perusasioiden ymmärtämiseen ja niiden ohjelmoimiseen.
Työssäni on kaksi erillistä osaa. Ensimmäisessä osassa on teoriaosuus, jossa käydään robotin ohjelmistoja ja rutiineja läpi aina robotin käynnistämisestä asti. Teoriaosiossa kyetään antamaan hyviä ohjeita ohjelmantekoa varten ja kertomaan mitä robotilla ohjelmoiminen on.
Työni toisessa osassa on harjoitustöitä, joita opiskelijat voivat itse harjoitella. Työt eivät ole suoraan teollisuudesta vaan töissä pyritään saamaan opiskelijalle kiteytymään perusasiat mieleen ja saada erilaisia mielikuvia, joista on helppo lähteä kehittämään itseään teollisuuden pariin. Harjoitustyöt lähtevät kehittymään helpoista perustehtävistä haastavimmiksi. Töiden ohella opiskelijan pitää itse miettiä ja ajatella, mitä hyötyä on mistäkin tehtävästä ja millaisessa paikassa vastaavanlaista käskyä voidaan soveltaa. Kaikki harjoitustyöt tehdään opettamalla ohjelmoimalla.
Työssäni on kaksi erillistä osaa. Ensimmäisessä osassa on teoriaosuus, jossa käydään robotin ohjelmistoja ja rutiineja läpi aina robotin käynnistämisestä asti. Teoriaosiossa kyetään antamaan hyviä ohjeita ohjelmantekoa varten ja kertomaan mitä robotilla ohjelmoiminen on.
Työni toisessa osassa on harjoitustöitä, joita opiskelijat voivat itse harjoitella. Työt eivät ole suoraan teollisuudesta vaan töissä pyritään saamaan opiskelijalle kiteytymään perusasiat mieleen ja saada erilaisia mielikuvia, joista on helppo lähteä kehittämään itseään teollisuuden pariin. Harjoitustyöt lähtevät kehittymään helpoista perustehtävistä haastavimmiksi. Töiden ohella opiskelijan pitää itse miettiä ja ajatella, mitä hyötyä on mistäkin tehtävästä ja millaisessa paikassa vastaavanlaista käskyä voidaan soveltaa. Kaikki harjoitustyöt tehdään opettamalla ohjelmoimalla.