Sisäinen viestintä ja sen kehittäminen : Case: Helsingin palloseura ry
Paakki, Pasi (2010)
Paakki, Pasi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102011932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102011932
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää Helsingin palloseura ry:n sisäisen viestinnän nykytila, viestintäkanavat ja mahdolliset ongelmakohdat. Työn yhteydessä tehdyn tutkimuksen perusteella oli tarkoitus tehdä kehitysehdotuksia sisäisen viestinnän parantamiseksi. Tutkimustehtävä keskittyi seuran vapaaehtoistoimijoiden näkemyksiin sisäisestä viestinnästä, koska organisaation olemassaolo perustuu pääosin heidän tekemälleen työlle. Seurassa ei ollut aiemmin tutkittu sisäisen viestinnän toimivuutta.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin viestinnän merkityksiä, sisäisen viestinnän tehtäviä ja kanavia sekä sisäisen viestinnän suunnittelua ja seurantaa. Tarkoituksena oli selvittää sisäisen viestinnän merkitystä kaiken organisaatioon liitettävän toiminnan kannalta.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka koostui kymmenestä kysymyksestä. Vastaukset koostuivat monivalintavaihtoehdoista, joiden lisäksi pyydettiin kysymysten kohdalla esittämään vapaasti omia mielipiteitä ja tuntemuksia. Vastaukset jaoteltiin ryhmittäin vapaaehtoistoimijoiden toimenkuvien perusteella. Vastausprosentti ei noussut niin korkeaksi kuin odotettiin, mutta silti vastauksia tuli runsaasti.
Monivalintavastausten perusteella vapaaehtoistoimijat olivat melko tyytyväisiä viestinnän yleiseen tilaan. Avoimista vastauksista nousi kuitenkin esille runsaasti epäkohtia ja kehitysehdotuksia. Suurimpina puutteina pidettiin tiedotusta seuran yleisistä asioista ja johtokunnan tekemistä päätöksistä. Ajankäyttö ja oman toimen ohella suoritettavat tehtävät taas koettiin vastaajien kesken ongelmallisina heidän oman viestintänsä ja jaksamisensa suhteen. Seuran tulisi reagoida esiin tulleeseen tiedontarpeeseen luomalla suunnitelmalliset viestintäkäytänteet. Sisäisen viestinnän merkitys tiedon levittäjänä on oleellinen koko organisaation kannalta.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin viestinnän merkityksiä, sisäisen viestinnän tehtäviä ja kanavia sekä sisäisen viestinnän suunnittelua ja seurantaa. Tarkoituksena oli selvittää sisäisen viestinnän merkitystä kaiken organisaatioon liitettävän toiminnan kannalta.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka koostui kymmenestä kysymyksestä. Vastaukset koostuivat monivalintavaihtoehdoista, joiden lisäksi pyydettiin kysymysten kohdalla esittämään vapaasti omia mielipiteitä ja tuntemuksia. Vastaukset jaoteltiin ryhmittäin vapaaehtoistoimijoiden toimenkuvien perusteella. Vastausprosentti ei noussut niin korkeaksi kuin odotettiin, mutta silti vastauksia tuli runsaasti.
Monivalintavastausten perusteella vapaaehtoistoimijat olivat melko tyytyväisiä viestinnän yleiseen tilaan. Avoimista vastauksista nousi kuitenkin esille runsaasti epäkohtia ja kehitysehdotuksia. Suurimpina puutteina pidettiin tiedotusta seuran yleisistä asioista ja johtokunnan tekemistä päätöksistä. Ajankäyttö ja oman toimen ohella suoritettavat tehtävät taas koettiin vastaajien kesken ongelmallisina heidän oman viestintänsä ja jaksamisensa suhteen. Seuran tulisi reagoida esiin tulleeseen tiedontarpeeseen luomalla suunnitelmalliset viestintäkäytänteet. Sisäisen viestinnän merkitys tiedon levittäjänä on oleellinen koko organisaation kannalta.