Potilaan postoperatiivisen haavainfektion ennaltaehkäisy : – oppimateriaalia hoitotyön opiskeluun Kajaanin ammattikorkeakoulussa
Kurvinen, Jonna; Rytky, Maria (2007)
Kurvinen, Jonna
Rytky, Maria
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271775
Tiivistelmä
Leikkausalueen infektiot ovat yleisin postoperatiivisten infektioiden muoto. Näyttöön perustuvan potilaan leikkaushaavan
postoperatiivisen hoitotyön myötä on havahduttu huomaamaan, että kaikista sairaalainfektioista noin
joka viides on leikkausalueen infektio. Infektion saaneen potilaan riski menehtyä leikkauksen jälkeen kaksinkertaistuu
leikkausalueen infektion vuoksi. Leikkausalueen infektiot huonontavat potilaan elämänlaatua ja ovat
huomattava kustannuserä yhteiskunnalle.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa oppimateriaalia Kajaanin ammattikorkeakoululle hoitotyön opiskeluun
vapaasti valittaviin opintoihin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli mahdollistaa vaihtoehtoinen tapa haavanhoidon
opintojakson suorittamiseksi.
Tuotteemme on oppimateriaalia Kajaanin ammattikorkeakoululle vapaasti valittaviin opintoihin, se on kolmen
opintopisteen laajuinen opintokokonaisuus. Käytimme Kajaanin ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaa ja
Kolben oppimisteoriaa tehdessämme opintojaksoa. Nämä soveltuivat parhaiten käyttöömme opiskelijan oppimisprosessia
suunniteltaessa.
Tutkimustehtävissä selvitimme, mitkä tekijät vaikuttavat leikkaushaavainfektion syntyyn postoperatiivisessa hoitotyössä,
miten leikkaushaavainfektioita ennaltaehkäistään ja miten oppimateriaali tukee opiskelijan oppimista
leikkaushaavainfektioiden ennaltaehkäisyssä. Tuotteistamisprosessimme oli monivaiheinen, ja sen aikana tuotteen
ideasta syntyi tuote. Valmistimme tuotteen PowerPoint-ohjelmalla ja tallensimme sen CD:lle, jonka avulla opiskelijat
saavat sen käyttöönsä.
Hoitohenkilökunnan asiantuntijuus, hoitotyön ympäristö ja potilaasta lähtöisin olevat tekijät vaikuttavat jokainen
osaltaan leikkaushaavainfektioiden syntyyn. Hoitohenkilökunnalla on oltava ajantasaista tietoa sekä taitoa hoitaa
leikkaushaavoja hyvää aseptiikkaa noudattaen.
Johtopäätöksiksi opinnäytetyössämme muodostui, että leikkaushaavainfektioiden ennaltaehkäiseminen on perusteltua
hoitotyössä. Itsenäiselle oppimateriaalille oli selkeä tarve. Kirurgisen hoitotyön opettajat pystyvät hyödyntämään
tuotettamme opetuksessa. Opinnäytetyömme jatkotutkimusaiheita ovat tuotteemme päivittäminen ja sen
toimivuuden testaaminen.
postoperatiivisen hoitotyön myötä on havahduttu huomaamaan, että kaikista sairaalainfektioista noin
joka viides on leikkausalueen infektio. Infektion saaneen potilaan riski menehtyä leikkauksen jälkeen kaksinkertaistuu
leikkausalueen infektion vuoksi. Leikkausalueen infektiot huonontavat potilaan elämänlaatua ja ovat
huomattava kustannuserä yhteiskunnalle.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa oppimateriaalia Kajaanin ammattikorkeakoululle hoitotyön opiskeluun
vapaasti valittaviin opintoihin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli mahdollistaa vaihtoehtoinen tapa haavanhoidon
opintojakson suorittamiseksi.
Tuotteemme on oppimateriaalia Kajaanin ammattikorkeakoululle vapaasti valittaviin opintoihin, se on kolmen
opintopisteen laajuinen opintokokonaisuus. Käytimme Kajaanin ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaa ja
Kolben oppimisteoriaa tehdessämme opintojaksoa. Nämä soveltuivat parhaiten käyttöömme opiskelijan oppimisprosessia
suunniteltaessa.
Tutkimustehtävissä selvitimme, mitkä tekijät vaikuttavat leikkaushaavainfektion syntyyn postoperatiivisessa hoitotyössä,
miten leikkaushaavainfektioita ennaltaehkäistään ja miten oppimateriaali tukee opiskelijan oppimista
leikkaushaavainfektioiden ennaltaehkäisyssä. Tuotteistamisprosessimme oli monivaiheinen, ja sen aikana tuotteen
ideasta syntyi tuote. Valmistimme tuotteen PowerPoint-ohjelmalla ja tallensimme sen CD:lle, jonka avulla opiskelijat
saavat sen käyttöönsä.
Hoitohenkilökunnan asiantuntijuus, hoitotyön ympäristö ja potilaasta lähtöisin olevat tekijät vaikuttavat jokainen
osaltaan leikkaushaavainfektioiden syntyyn. Hoitohenkilökunnalla on oltava ajantasaista tietoa sekä taitoa hoitaa
leikkaushaavoja hyvää aseptiikkaa noudattaen.
Johtopäätöksiksi opinnäytetyössämme muodostui, että leikkaushaavainfektioiden ennaltaehkäiseminen on perusteltua
hoitotyössä. Itsenäiselle oppimateriaalille oli selkeä tarve. Kirurgisen hoitotyön opettajat pystyvät hyödyntämään
tuotettamme opetuksessa. Opinnäytetyömme jatkotutkimusaiheita ovat tuotteemme päivittäminen ja sen
toimivuuden testaaminen.