Analysis of Local Markets for Restaurant Monte Rosa and Meeting Facilities of CityHotel
Kumpula, Helena (2011)
Kumpula, Helena
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101231646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101231646
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada lisää tietoa Ravintola Monte Rosan ja CityHotellin kokoustilojen paikallisista asiakkaista. Opinnäytetyön tarve nousi esiin, kun toimeksiantaja halusi selvittää, kuinka tavoittaa heidän potentiaaliset paikalliset asiakkaansa.
Tutkimuksen lähtökohtana oli tutkia nykyisiä paikallisia asiakkaita, jotta voitiin selvittää, ketä potentiaaliset asiakkaat mahdollisesti ovat. Tutkimuksella haluttiin selvittää nykyisten paikallisten asiakkaiden todelliset tarpeet ja toiveet, mitä asiakkaiden mielestä pitäisi parantaa Ravintola Monte Rosassa ja CityHotellin kokoustiloissa, syyt, miksi asiakkaat käyttävät Ravintola Monte Rosan ja CityHotellin kokoustilojen palveluita ja miten asiakkaat tavoittaa.
Tutkimusta suunniteltaessa käytettiin perustana teoriaa eri teoksista markkinoiden segmentoinnista, markkinatutkimuksen tekemisestä ja asiakkaan ostopäätösprosessista. Teorian pohjalta tutkimusmenetelminä päädyttiin käyttämään lomakehaastattelua ja kyselylomaketta. Ravintola Monte Rosaan ja CityHotellin kokoustiloihin tehtiin molempiin omat kyselylomakkeensa.
Haastattelut ja kyselylomakkeiden vastaukset antoivat viitteitä siitä, ketkä ovat Ravintola Monte Rosan ja CityHotellin kokoustilojen potentiaalisia asiakkaita. Yritys voi käyttää tuloksia apuna asiakassegmentoinnissaan ja päättäessään kohderyhmiään.
Tutkimuksen lähtökohtana oli tutkia nykyisiä paikallisia asiakkaita, jotta voitiin selvittää, ketä potentiaaliset asiakkaat mahdollisesti ovat. Tutkimuksella haluttiin selvittää nykyisten paikallisten asiakkaiden todelliset tarpeet ja toiveet, mitä asiakkaiden mielestä pitäisi parantaa Ravintola Monte Rosassa ja CityHotellin kokoustiloissa, syyt, miksi asiakkaat käyttävät Ravintola Monte Rosan ja CityHotellin kokoustilojen palveluita ja miten asiakkaat tavoittaa.
Tutkimusta suunniteltaessa käytettiin perustana teoriaa eri teoksista markkinoiden segmentoinnista, markkinatutkimuksen tekemisestä ja asiakkaan ostopäätösprosessista. Teorian pohjalta tutkimusmenetelminä päädyttiin käyttämään lomakehaastattelua ja kyselylomaketta. Ravintola Monte Rosaan ja CityHotellin kokoustiloihin tehtiin molempiin omat kyselylomakkeensa.
Haastattelut ja kyselylomakkeiden vastaukset antoivat viitteitä siitä, ketkä ovat Ravintola Monte Rosan ja CityHotellin kokoustilojen potentiaalisia asiakkaita. Yritys voi käyttää tuloksia apuna asiakassegmentoinnissaan ja päättäessään kohderyhmiään.