Opiskelijoiden ostokäyttäytymisen ja kuluttajaprofiilin tutkiminen vapaa-ajan ulkomaanmatkaa ostettaessa
Iivonen, Elina (2010)
Iivonen, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101191528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101191528
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kuluttajakäyttäytymistä ulkomaanmatkaa ostettaessa. Tutkimuksen avulla selvitettiin mitkä asiat vaikuttivat opiskelijoiden ostopäätöksiin ja tulosten perusteella opiskelijoista luotiin kuluttajaprofiileja. Opinnäytetyöllä ei ollut tilaajaa. Tutkimus suoritettiin Internet-kyselytutkimuksena 27.9. – 2.10.2010 välisenä aikana, Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Opiskelijoille lähetettiin koulun sähköpostitse linkki kyselytutkimuksen Internet-sivuille. Opiskelijat saivat täyttää kyselylomakkeen omalla ajallaan, omassa rauhassa, ja palauttaa lomakkeen sähköisesti Internet-sivujen kautta. Kysely lähetettiin 5 859 läsnä olevaksi ilmoittautuneelle opiskelijalle. Kyselyyn vastasi 631 henkilöä, joista yhden vastaukset jouduttiin poistamaan selkeästi valheellisten tietojen vuoksi. Vastausprosentiksi muodostui 10,8%. Vastaajista 421 oli naisia ja 209 miehiä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ostokäyttäytymisen eri osatekijöitä sekä kuluttajaryhmittelyä ostokäyttäytymisen perusteella. Lisäksi esiteltiin tutkimusongelmat, -menetelmä sekä tutkimuksen toteutus. Lopuksi arvioitiin tutkimustulosten luotettavuus, esitettiin tutkimustulosten yhteenveto sekä tulosten pohjalta pohdinta. Tutkimustulosten perusteella ahkerimmat vastaajat olivat 20-24-vuotiaita, yli puolet vastanneista olivat naimattomia. Yleisin opiskelupaikkakunta oli Pori ja yleisin toimiala vastaajien keskuudessa oli liiketalous. Yli puolet vastaajista aloitti opiskelunsa vuosina 2009-2010. Vastaajista 40% kertoi elävänsä alle 10 000€ vuosittaisilla bruttotuloilla, mutta silti suurin osa heistä löysi niin aikaa kuin rahaa matkustamiseen. Matkojen keskimäärä opiskelujen aikana oli 3 kertaa. Suosituimmat matkakohteet olivat ylivoimaisesti Viro ja Ruotsi, myös Keski-Euroopan maissa vastaajat olivat käyneet useaan otteeseen. Matkakohteen päätökseen vaikuttivat muiden suositukset, Internetistä löytynyt tieto, omat aikaisemmat kokemukset, sekä matkan hinta. Suurimmat syyt matkalle lähtemiseen olivat irtautuminen arjesta sekä rentoutuminen. Matkaseurana oli useimmiten ystävät ja perheenjäsenet. 64% vastasi tulevaisuudessa matkustavansa opiskelujensa aikana ulkomaille, vain 11% vastasi kieltävästi. 70 % vastaajista jotka olivat matkustaneet vastasivat varanneensa matkansa Internetsivujen kautta. Matkojen keskimääräinen hinta oli 511,33€ per henkilö. Matkojen yleisin maksutapa oli kortin pankkipuoli.