En studie av yrkeschaufförers arbetssituation i utrikeshandeln
Rosengård, Patricia (2011)
Rosengård, Patricia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101191518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101191518
Tiivistelmä
Lärdomsprovet behandlar yrkeschaufförers arbetssituation inom utrikeshandeln i Norden (tunga fordon) med tyngdpunkt på de regler, som finns för kör- och vilo-tider. Det pågår en hel del diskussioner i media om att de regler som finns idag varken är helt praktiska eller vettiga. Ingen annan yrkesgrupp bevakas lika hårt som yrkeschaufförerna och en lagreform är nödvändig för branschens välmående. Lärdomsprovet är avgränsat till transportföretag inom Norden som bedriver inter-nationella transporter. Lärdomsprovet består av en teoretisk och en empirisk del. Den teoretiska delen behandlar lastbilstransporter, chaufförsyrket, kör- och vilotiderna samt färdskrivare. I den empiriska delen undersöks åsikterna gällande yrkeschaufförernas arbetssituation. Undersökningsmetoden är kvalitativ och innefattar intervjuer med åtta personer som har bred och mångårig erfarenhet av branschen. Den empiriska delen undersöker, vad man anser är fel främst när det gäller reglerna, och hur man kunde förändra lagen samt förbättra arbetssituationen för yrkeschaufförerna. Den empiriska delen behandlar också allmänna frågor gällande chaufförsyrket. Resultatet av intervjuerna var ganska enhetligt. Regler för kör- och vilotider behövs för att behålla säkerheten, arbetstagarnas välmående och en fungerande konkurrens. De flesta av de intervjuade personerna är överens om att förändringar borde ske främst när det gäller möjligheter för chaufförerna att själva planera sina arbetsdagar, lagens toleransmån och antalet timmar som man får köra. The thesis discusses the working situation of professional drivers in the foreign trade in the Nordic countries (heavy vehicles) with emphasis on the existing rules for driving and rest periods. There is a lot of discussion going on in media about the rules that exist today and it is claimed that they are neither practical nor sensible. No other profession group is watched as hard as professional drivers and a legislative reform is necessary for the trade's wellbeing. The thesis is limited to carriers in the Nordic countries engaged in international transport. The thesis consists of a theoretical and an empirical part. The theoretical part deals with truck transports, driver profession, driving and rest periods, and tachograph. The empirical part examines the views of professional drivers' working situation. The method of the survey is qualitative and includes interviews with eight persons who have deep and extensive experience in the trade. The empirical part investigates what you consider is wrong primarily when it comes to the rules and how to change the law and improve the working conditions for professional drivers. The empirical part also deals with general questions about the driver profession. The results of the interviews were fairly uniform. Rules for driving and rest periods are needed to maintain the safety, the drivers’ wellbeing and healthy market conditions. Most of the respondents agree that changes should be made mainly in terms of opportunities for drivers to plan their working days, the level of tolerance of the law and number of permitted driving hours.