Hyvä freelancetoimittaja toimeksiantajan näkökulmasta - mitä toimeksiantajat meiltä odottavat?
Soitula, Satu; Yli-Savola, Anna (2010)
Soitula, Satu
Yli-Savola, Anna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101021001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101021001
Tiivistelmä
Media-alalle valmistuu liikaa tekijöitä. Lehtien ydintoimitukset ovat pienentyneet ja freelancereita käytetään entistä enemmän. Tässä opinnäytetyössä selvitetään, miten freelancetoimittaja voi vaikuttaa työllistymismahdollisuuksiinsa, millaisia ominaisuuksia, millaista osaamista ja millaista lähestymistapaa juttujen ostamisesta päättävät henkilöt arvostavat.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin sähköpostikyselynä. Kyselylomakkeen aihepiirejä ovat: taustatiedot toimeksiantajista ja freelancereiden käyttämisestä, yhteydenottotapa, freelancerin ominaisuudet, laskutustapa, julkaisuoikeudet, toimeksiantosopimus sekä juttuidean ja jutun tarjoaminen. Tutkimuslomake lähetettiin sähköpostilla 164 henkilölle ja saimme yhteensä 46 vastausta juttujen ostoista päättäviltä henkilöiltä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että freelancerin tärkeimpiä taitoja ovat journalistisen tekstin kirjoitustaito ja hyvä suomen kielen taito. Tärkeiksi asioiksi nousivat myös lehden kohderyhmän ymmärtäminen ja juttuaiheiden ajankohtaisuus. Freelancerin erikoistumisella ei ollut niinkään merkitystä, kuten ei koulutuksellakaan.
Tulosten mukaan freelancerilta odotetaan muun muassa luotettavuutta, nopeutta, hyvää yleissivistystä sekä kekseliäisyyttä, jotta toimeksiantosuhteesta muodostuisi pitkäaikainen. Myydäkseen juttujaan pitää freelancerin olla sinnikäs ja ennen kaikkea tutustua tarkoin lehden linjaan ja kohderyhmään.
Tutkimustulosten perusteella kirjoitettiin lehtijuttu, josta jokainen freelancer voi löytää vinkkejä siitä, miten freelancer myy juttunsa ostajalle ja miten toimeksiantosuhteesta tehdään pitkäkestoinen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin sähköpostikyselynä. Kyselylomakkeen aihepiirejä ovat: taustatiedot toimeksiantajista ja freelancereiden käyttämisestä, yhteydenottotapa, freelancerin ominaisuudet, laskutustapa, julkaisuoikeudet, toimeksiantosopimus sekä juttuidean ja jutun tarjoaminen. Tutkimuslomake lähetettiin sähköpostilla 164 henkilölle ja saimme yhteensä 46 vastausta juttujen ostoista päättäviltä henkilöiltä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että freelancerin tärkeimpiä taitoja ovat journalistisen tekstin kirjoitustaito ja hyvä suomen kielen taito. Tärkeiksi asioiksi nousivat myös lehden kohderyhmän ymmärtäminen ja juttuaiheiden ajankohtaisuus. Freelancerin erikoistumisella ei ollut niinkään merkitystä, kuten ei koulutuksellakaan.
Tulosten mukaan freelancerilta odotetaan muun muassa luotettavuutta, nopeutta, hyvää yleissivistystä sekä kekseliäisyyttä, jotta toimeksiantosuhteesta muodostuisi pitkäaikainen. Myydäkseen juttujaan pitää freelancerin olla sinnikäs ja ennen kaikkea tutustua tarkoin lehden linjaan ja kohderyhmään.
Tutkimustulosten perusteella kirjoitettiin lehtijuttu, josta jokainen freelancer voi löytää vinkkejä siitä, miten freelancer myy juttunsa ostajalle ja miten toimeksiantosuhteesta tehdään pitkäkestoinen.