Suomalaiset kustantajat ja e-kirja - Suomen e-kirjamarkkinat keväällä 2010
Kapanen, Ulla (2010)
Kapanen, Ulla
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018790
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia suomalaisten kustantajien e-kirjoihin kohdistuvia suunnitelmia keväällä 2010. Haastattelujen ja kirjallisen materiaalin avulla koostettiin lisäksi käsitys siitä, mitkä asiat vaikuttavat Suomen e-kirjamarkkinoiden nykytilaan. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, koska Suomen e-kirjamarkkinat eivät ole vielä päässeet kunnolla alkuun. Suomessa on meneillään projekteja, jotka tutkivat esimerkiksi parhaita e-kirjamarkkinoiden liike-toimintamalleja. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Helsingin kaupunginkirjaston kanssa.
Opinnäytetyön aikana haastateltiin kuutta suomalaisten kustantajien edustajaa, yhdeksää e-kirjamarkkinoihin perehtynyttä asiantuntijaa ja 20 potentiaalista e-kirjojen ostajaa eli kuluttajaa. Kustantajille ja asiantuntijoille lähetettiin haastattelupyyntö sähköpostiviesteillä, joissa oli liitteenä haastattelussa käytettävä kyselylomake. Näin kontaktihenkilöille tarjottiin myös mahdollisuus vastata kysymyksiin sähköisesti. Kymmenen kustantajaa vastasi haastattelun kysymyksiin sähköpostitse. Kuluttajahaastattelut tehtiin valmiiden kysymyslomakkeiden pohjalta. Opinnäytetyön kolmannen luvun teoriatausta koostaa e-kirjamarkkinoita koskevaa informaatiota eri medialähteistä.
Opinnäytetyötä tehdessä saatiin selville muun muassa, että Suomen e-kirjamarkkinat ovat pienet, mutta toiminta kasvaa tulevaisuudessa. Kustantajat eivät koe e-kirjaa uhkana tavallista kirjaa kohtaan, mutta e-kirjamarkkinoiden standardien vähyys hillitsee kustantajien e-kirjojen julkaisuintoa. Kuluttajat odottavat e-kirjojen ja lukulaitteiden tarjonnan kasvavan ja hintojen laskevan.
Opinnäytetyötä tehtäessä tultiin siihen johtopäätökseen, että Suomen e-kirjamarkkinat alkavat voimistua seuraavien viiden vuoden sisällä, jos tekijänoikeudelliset asiat saadaan sovittua, yrityksille löytyy sopivat liiketoimintamallit, e-kirjojen markkinointi onnistuu, jakelukanavat pääsevät sopuun voitonjaosta ja kuluttajille pystytään tarjoamaan helppo tapa ostaa e-kirjoja ja lukulaitteita.
Opinnäytetyön aikana haastateltiin kuutta suomalaisten kustantajien edustajaa, yhdeksää e-kirjamarkkinoihin perehtynyttä asiantuntijaa ja 20 potentiaalista e-kirjojen ostajaa eli kuluttajaa. Kustantajille ja asiantuntijoille lähetettiin haastattelupyyntö sähköpostiviesteillä, joissa oli liitteenä haastattelussa käytettävä kyselylomake. Näin kontaktihenkilöille tarjottiin myös mahdollisuus vastata kysymyksiin sähköisesti. Kymmenen kustantajaa vastasi haastattelun kysymyksiin sähköpostitse. Kuluttajahaastattelut tehtiin valmiiden kysymyslomakkeiden pohjalta. Opinnäytetyön kolmannen luvun teoriatausta koostaa e-kirjamarkkinoita koskevaa informaatiota eri medialähteistä.
Opinnäytetyötä tehdessä saatiin selville muun muassa, että Suomen e-kirjamarkkinat ovat pienet, mutta toiminta kasvaa tulevaisuudessa. Kustantajat eivät koe e-kirjaa uhkana tavallista kirjaa kohtaan, mutta e-kirjamarkkinoiden standardien vähyys hillitsee kustantajien e-kirjojen julkaisuintoa. Kuluttajat odottavat e-kirjojen ja lukulaitteiden tarjonnan kasvavan ja hintojen laskevan.
Opinnäytetyötä tehtäessä tultiin siihen johtopäätökseen, että Suomen e-kirjamarkkinat alkavat voimistua seuraavien viiden vuoden sisällä, jos tekijänoikeudelliset asiat saadaan sovittua, yrityksille löytyy sopivat liiketoimintamallit, e-kirjojen markkinointi onnistuu, jakelukanavat pääsevät sopuun voitonjaosta ja kuluttajille pystytään tarjoamaan helppo tapa ostaa e-kirjoja ja lukulaitteita.