Oluset 2010 : Kävijäprofiili ja tapahtuman taloudelliset vaikutukset
Nousiainen, Terhi (2010)
Nousiainen, Terhi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618520
Tiivistelmä
Oluset on Suomen vanhin ja suurin olutjuhla, joka on järjestetty vuosittain jo vuodesta 1988 lähtien Ylä-Savossa, Iisalmessa. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Olusten kävijäprofiilia vuonna 2010. Lisäksi perehdyttiin tapahtuman tuomaan matkailutuloon Iisalmen alueelle. Tutkimuksen toteuttamisessa hyödynnettiin FEET-työkalua, joka on Joensuun yliopiston kehittämä menetelmä tapahtumien alueellisten vaikutusten tutkimiseen. Työn teoreettinen viitekehys rakentuu matkailija- ja matkailu käsitteiden määrittelystä, tapahtuma- ja kulttuurimatkailusta, pohjoismaisen mallin menomenetelmästä sekä tapahtuman markkinoinnista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin Internet -kyselyllä tapahtuman aikana sekä viikko tapahtuman jälkeen. Kyselylomake koostui 54 kysymyksestä, jotka käsittelivät vastaajien taustatietoja, mielikuvia tapahtumasta sekä kulutustottumuksia. Kyselyyn osallistujat valittiin yksinkertaisella satunnaisotannalla ja otoskooksi muodostui 330 vastaajaa.
Tutkimuksen mukaan Oluset 2010 -tapahtuman tyypillinen kävijä oli 22-25-vuotias, yksin asuva iisalmelainen. Hän on työssäkäyvä ja ammatillisen tutkinnon suorittanut. Hän asuu yksin ja kotitalouden vuosittaiset bruttotulot ovat keskimäärin 30 000- 44 999 €. Yleisesti tapahtumaan oli osallistuttu aiemminkin ja tärkeimpänä syynä tapahtumaan osallistumiselle oli yhdessäolo ystävien ja perheen kanssa. Tapahtumaan savuttiin yleisimmin ystävien seurassa. Osallistumispäätös tehtiin jo useita kuukausia aiemmin.
Olusten matkailutulo oli vuonna 2010 laskutavasta riippuen noin 625 000 euroa tai 424 000 euroa. Tulosta hieman yli puolet jäi itse festivaalialueelle ja loput Iisalmen alueen yrityksille. Tapahtuman taloudellinen merkitys alueelle on siis merkittävä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin Internet -kyselyllä tapahtuman aikana sekä viikko tapahtuman jälkeen. Kyselylomake koostui 54 kysymyksestä, jotka käsittelivät vastaajien taustatietoja, mielikuvia tapahtumasta sekä kulutustottumuksia. Kyselyyn osallistujat valittiin yksinkertaisella satunnaisotannalla ja otoskooksi muodostui 330 vastaajaa.
Tutkimuksen mukaan Oluset 2010 -tapahtuman tyypillinen kävijä oli 22-25-vuotias, yksin asuva iisalmelainen. Hän on työssäkäyvä ja ammatillisen tutkinnon suorittanut. Hän asuu yksin ja kotitalouden vuosittaiset bruttotulot ovat keskimäärin 30 000- 44 999 €. Yleisesti tapahtumaan oli osallistuttu aiemminkin ja tärkeimpänä syynä tapahtumaan osallistumiselle oli yhdessäolo ystävien ja perheen kanssa. Tapahtumaan savuttiin yleisimmin ystävien seurassa. Osallistumispäätös tehtiin jo useita kuukausia aiemmin.
Olusten matkailutulo oli vuonna 2010 laskutavasta riippuen noin 625 000 euroa tai 424 000 euroa. Tulosta hieman yli puolet jäi itse festivaalialueelle ja loput Iisalmen alueen yrityksille. Tapahtuman taloudellinen merkitys alueelle on siis merkittävä.