Oulaisten matkailuneuvonnan kehittäminen
Ruuska, Hanna (2010)
Ruuska, Hanna
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518242
Tiivistelmä
Oulaisten kaupungin matkailuneuvonta on toteutettu kaupungin kirjaston tiloissa itsepalvelupisteenä. Opinnäytteen avulla selvitettiin matkailijoiden ja paikallisten asukkaiden mielipiteitä matkailuneuvontapalveluiden nykytilasta ja niiden kehitystarpeista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten matkailuneuvonnasta voitaisiin tuotteistaa Oulaisiin toimiva palvelu ja miten se voisi olla kannattavasti osana yksityisen yrityksen toimintaa. Opinnäyte toimi osana opiskelijan oman yrityksen, Ihmemaa Paja –myymälän, kehityssuunnitelmaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä Oulaisten asukkaille, siellä työskenteleville ja matkailijoille kesän merkittävimmän yleisötapahtuman, Weteraanikonepäivien aikaan.
Kyselykaavakkeen tueksi opinnäytteessä haastateltiin kvalitatiivisin keinoin kahta paikal-lista matkailuyrittäjää, jotka kuvasivat haastattelussa heidän visioitaan toimivasta matkailuneuvonnasta. He arvioivat myös näiden asioiden toteutumista nykyhetkessä ja antoivat kehitysideoita.
Kyselyyn osallistuneista ihmisistä suurin osa ei ollut tietoinen Oulaisten matkailuneuvonnan palveluista tai ylipäätään sen olemassa olosta. Tutkimuksen mukaan, erityisesti palveluiden sisältöön ja niistä tiedottamiseen olisi toivottavaa saada parannusta.
Kummatkin haastatellut matkailuyrittäjät toivoivat parannusta neuvonnan nykyhetkeen ja erityisesti verkkopalveluihin. Jos parannuksien avulla olisi mahdollista tavoittaa uusia asiakkaita, he olivat valmiita harkitsemaan neuvontapalveluiden ostamista myös yksityiseltä yritykseltä.
Saatujen tulosten pohjalta voitiin luoda tuotteistettu palvelumalli, jonka avulla yksityinen yritys, kuten Ihmemaa Paja –myymälä, voi kehittää omaa kesäkauden toimintaansa.
Neuvontapalvelu toimisi oulaistelaisten yritysten sekä yhdistysten tarjoamien palveluiden jakelu- ja markkinointikanavana.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä Oulaisten asukkaille, siellä työskenteleville ja matkailijoille kesän merkittävimmän yleisötapahtuman, Weteraanikonepäivien aikaan.
Kyselykaavakkeen tueksi opinnäytteessä haastateltiin kvalitatiivisin keinoin kahta paikal-lista matkailuyrittäjää, jotka kuvasivat haastattelussa heidän visioitaan toimivasta matkailuneuvonnasta. He arvioivat myös näiden asioiden toteutumista nykyhetkessä ja antoivat kehitysideoita.
Kyselyyn osallistuneista ihmisistä suurin osa ei ollut tietoinen Oulaisten matkailuneuvonnan palveluista tai ylipäätään sen olemassa olosta. Tutkimuksen mukaan, erityisesti palveluiden sisältöön ja niistä tiedottamiseen olisi toivottavaa saada parannusta.
Kummatkin haastatellut matkailuyrittäjät toivoivat parannusta neuvonnan nykyhetkeen ja erityisesti verkkopalveluihin. Jos parannuksien avulla olisi mahdollista tavoittaa uusia asiakkaita, he olivat valmiita harkitsemaan neuvontapalveluiden ostamista myös yksityiseltä yritykseltä.
Saatujen tulosten pohjalta voitiin luoda tuotteistettu palvelumalli, jonka avulla yksityinen yritys, kuten Ihmemaa Paja –myymälä, voi kehittää omaa kesäkauden toimintaansa.
Neuvontapalvelu toimisi oulaistelaisten yritysten sekä yhdistysten tarjoamien palveluiden jakelu- ja markkinointikanavana.