Tahkosta oppiva alue? : organisaatiokehityksestä oppivan alueen kehittymiseen
Koponen, Heidi (2010)
Koponen, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318059
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kehityspolku, jonka avulla Tahkon alueesta syntyy oppiva alue sekä analysoida kehittymisen mahdollisuuksia ja esteitä. Oppivan alueen syntyminen vaatii organisaatioiden oppimista, jota tässä opinnäytetyössä kuvataan Sokos Hotel Tahkovuoren kautta. Opinnäytetyön tavoitteena on analysoida Tahkon alueelta ja Sokos Hotel Tahkovuoresta tehtyjä tutkimuksia ja niitä käyttäen tehdä toimenpide-ehdotukset, joiden avulla hotellikokonaisuudesta kehittyy osa Tahkon oppivaa aluetta, liiketoiminnallisesti tuottava ja asiakkaalle kiinnostava kohde.
Opinnäytetyön tietoperustana toimi oppiva alue, jonka sovellettavuutta Tahkon alueen kehittämiseen arvioitiin haastattelemalla alan edelläkävijää professori Heikki K. Lyytistä Jyväskylän Yliopistosta. Tahkon alueen historia kuvattiin nykyisen organisaatioverkoston ja alueen omistussuhteiden ymmärtämiseksi. Sokos Hotel Tahkovuoren kehittämisen pohjaksi analysoitiin viimeisimmät asiakastyytyväisyystutkimukset ja S-Ryhmän strategiset tavoitteet.
Opinnäytetyössä esitettiin kehityspolku, jonka avulla Tahkon alueesta on mahdollisuus kehittyä oppiva alue. On löydettävä yhteiset strategiset menestystekijät ja määriteltävä kehittymisen esteet, jotka pitää voittaa oppivan alueen syntymiseksi. Selkeitä esteitä oppivan alueen kehittymiselle ovat sitoutumattomuus alueen yhteiseen kehittämiseen, kommunikaation avoimuuden puute, kilpailu samoilla tuotteilla ja syyllistyminen pelkän oman edun tavoitteluun. Kehittyäkseen oppivaksi alueeksi on Tahkon alueen toimijoiden tiivistettävä yhteistyötään ja organisoiduttava paremmin. Alue tarvitsee kehittyäkseen vetovoimatekijöitä ja tapahtumia. Yhteinen strategia ja siihen sitoutuminen ovat kehittymisen edellytys. Sokos Hotel Tahkovuoren kehittymisen edellytys on konseptin mukainen toimiminen ja kiinteistöjen korjaus sekä kannattamattomista liiketoiminnoista luopuminen.
Tämä opinnäytetyö herätti kiinnostavia kysymyksiä Tahkon alueen tulevaisuuden kehittämisen edellytyksistä. Tahkon alueen kehittyminen oppivaksi alueeksi vaatii työtä, aikaa ja sitoutumista. Oppivan alueen tietoperusta tarjoaa erinomaisen tietopohjan aluekehittämiseen.
Opinnäytetyön tietoperustana toimi oppiva alue, jonka sovellettavuutta Tahkon alueen kehittämiseen arvioitiin haastattelemalla alan edelläkävijää professori Heikki K. Lyytistä Jyväskylän Yliopistosta. Tahkon alueen historia kuvattiin nykyisen organisaatioverkoston ja alueen omistussuhteiden ymmärtämiseksi. Sokos Hotel Tahkovuoren kehittämisen pohjaksi analysoitiin viimeisimmät asiakastyytyväisyystutkimukset ja S-Ryhmän strategiset tavoitteet.
Opinnäytetyössä esitettiin kehityspolku, jonka avulla Tahkon alueesta on mahdollisuus kehittyä oppiva alue. On löydettävä yhteiset strategiset menestystekijät ja määriteltävä kehittymisen esteet, jotka pitää voittaa oppivan alueen syntymiseksi. Selkeitä esteitä oppivan alueen kehittymiselle ovat sitoutumattomuus alueen yhteiseen kehittämiseen, kommunikaation avoimuuden puute, kilpailu samoilla tuotteilla ja syyllistyminen pelkän oman edun tavoitteluun. Kehittyäkseen oppivaksi alueeksi on Tahkon alueen toimijoiden tiivistettävä yhteistyötään ja organisoiduttava paremmin. Alue tarvitsee kehittyäkseen vetovoimatekijöitä ja tapahtumia. Yhteinen strategia ja siihen sitoutuminen ovat kehittymisen edellytys. Sokos Hotel Tahkovuoren kehittymisen edellytys on konseptin mukainen toimiminen ja kiinteistöjen korjaus sekä kannattamattomista liiketoiminnoista luopuminen.
Tämä opinnäytetyö herätti kiinnostavia kysymyksiä Tahkon alueen tulevaisuuden kehittämisen edellytyksistä. Tahkon alueen kehittyminen oppivaksi alueeksi vaatii työtä, aikaa ja sitoutumista. Oppivan alueen tietoperusta tarjoaa erinomaisen tietopohjan aluekehittämiseen.