Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ohjatusta harjoittelusta
Kivistö, Tiina; Levänen, Laura (2010)
Kivistö, Tiina
Levänen, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317968
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Lahden ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia saadusta ohjauksesta käytännön harjoittelujaksoilla. Tutkimme sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia saadusta harjoittelun ohjauksesta. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa, jonka avulla harjoitteluyksiköissä voidaan arvioida omaa ohjaustoimintaa ja mahdollisesti kehittää sitä tulevaisuudessa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkein Lahden ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman opiskelijoilta (N=33) kahdelta eri vuosikurssilta. Kyselylomake sisälsi kuusi avointa kysymystä. Tutkimuskysymyksien teemat muodostuivat ohjaus kokemuksista käytännönharjoittelussa, sairaanhoitajan vastuualueiden toteutumisesta, palautteen annosta ja saannista käytännönharjoittelussa, opiskelijan oppimistavoitteiden huomioinnista, opiskelijoiden mielipiteistä, mitä on hyvä ohjaus sekä heidän kehitysideoista ohjatussa harjoittelussa. Käytimme aineiston analyysimenetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten perusteella ilmenee, että tulokset jakautuivat miltei joka kysymyksen kohdalla kahteen osaan – myönteisiin ja kielteisiin kokemuksiin. Opiskelijat selvästi arvostavat heille yksilöllisesti suunnattua ohjausta, oli ohjauksen sisältö sitten myönteistä tai kriittistä. Erityisesti vastauksissa nousi esiin se, että opiskelijat toivoisivat ohjauksesta lisäkoulutusta sairaanhoitajaohjaajille, ja palautteen antoon kiinnitettäisiin enemmän huomioita tulevaisuudessa. Sairaanhoitajan ohjaukseen liittyvät vastuualueet olivat opiskelijoille vieraita. Jokainen kyselyn vastaaja toi oman näkemyksensä esille harjoittelun ohjauksen laadusta omakohtaisten kokemustensa perusteella.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkein Lahden ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman opiskelijoilta (N=33) kahdelta eri vuosikurssilta. Kyselylomake sisälsi kuusi avointa kysymystä. Tutkimuskysymyksien teemat muodostuivat ohjaus kokemuksista käytännönharjoittelussa, sairaanhoitajan vastuualueiden toteutumisesta, palautteen annosta ja saannista käytännönharjoittelussa, opiskelijan oppimistavoitteiden huomioinnista, opiskelijoiden mielipiteistä, mitä on hyvä ohjaus sekä heidän kehitysideoista ohjatussa harjoittelussa. Käytimme aineiston analyysimenetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten perusteella ilmenee, että tulokset jakautuivat miltei joka kysymyksen kohdalla kahteen osaan – myönteisiin ja kielteisiin kokemuksiin. Opiskelijat selvästi arvostavat heille yksilöllisesti suunnattua ohjausta, oli ohjauksen sisältö sitten myönteistä tai kriittistä. Erityisesti vastauksissa nousi esiin se, että opiskelijat toivoisivat ohjauksesta lisäkoulutusta sairaanhoitajaohjaajille, ja palautteen antoon kiinnitettäisiin enemmän huomioita tulevaisuudessa. Sairaanhoitajan ohjaukseen liittyvät vastuualueet olivat opiskelijoille vieraita. Jokainen kyselyn vastaaja toi oman näkemyksensä esille harjoittelun ohjauksen laadusta omakohtaisten kokemustensa perusteella.