Kundförhållanden i turismföretag
Drifell, Pia (2010)
Drifell, Pia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717383
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka turismföretag och deras förhållande till kunden. Turismföretagen har fått en hård konkurrent av Internet, så för att ta reda på vad som gör att kunden fortsätter att återkomma till företagen och hur de väljer att belöna sina stamkunder har detta arbete utformats. Det är även intressant att de deras sätt att marknadsföra sig inom branschen. Teoridelen av arbetet behandlar begreppet turism och marknadsföring inom turismföretag. Arbetet behandlar även kundrelationer och kundlojalitet för att få tillräckligt med bakgrundsinformation till undersökningen. Med hjälp av enkäter och följdintervjuer är undersökningen gjord i företagen. I resultatet framkom att företagen måste i dagens läge vara flexibla, pålästa och ha ett bra utbud av produkter och tjänster för att konkurrera på marknaden. Kundbetjäningen står i fokus för företagen.