Suomalaisen aamiaismajoituksen markkinointikanavat
Suvanto, Heidi (2010)
Suvanto, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216879
Tiivistelmä
Suomalaisen aamiaismajoituksen markkinointikanavat
Aamiaismajoitus on Keski-Euroopassa ja Britanniassa perinteinen, tunnettu ja käytetty majoitusmuoto, mutta Suomen oloissa edelleen verrattain harvalukuisen käyttäjäjoukon suosiossa. Monien maiden aamiaismajoituksen saatavuutta helpottaa netistä löytyvät hakupalvelut, joidenlaista ei Suomessa ole tarjolla. Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen kanssa yhteistyönä tehdyn opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää aamiaismajoitusta tarjoavien yritysten nykyisiä markkinointikanavia ja niiden riittävyyttä sekä yrittäjien kiinnostusta netin hakupalvelulle.
Empiirinen osuus toteutettiin sähköpostikyselynä, jossa kohderyhmänä olivat ProAgria Keskusten luokitustietojärjestelmästä poimitut aamiais- ja maatilalomamajoitusta tarjoavat yritykset. Sähköpostikyselyn lisäksi tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia ja tulevaisuustaulukkoa. Benchmarking toteutettiin vertailemalla Irlannin ja Ranskan tilannetta aamiaismajoituksen ja olemassa olevien hakupalvelujärjestelmien osalta Suomen tilanteeseen. Saatujen tulosten pohjalta luotiin kolme mahdollista tulevaisuudenkuvaa eli skenaariota konkretisoimaan aamiaismajoituspalvelun mahdollisuuksia vaihtoehtoisissa tulevaisuudenkuvissa. Teoreettinen viitekehys muodostui markkinoinnin käsitteistön pohjalle.
Tutkimuksen tulos on, että myös suomalaiset aamiaismajoitusta tarjoavat yritykset ovat kiinnostuneita netin hakupalvelujärjestelmästä. Yrittäjät kokevat, etteivät nykyiset markkinointikanavat ja – keinot ole riittäviä asiakkaiden tavoittamiseksi. Merkittävää eroa ei ollut sillä, tarjottiinko aamiaismajoitusta pää- vai sivutoimisesti, uusia keinoja kaivattiin joka tapauksessa. Tuntuma tutkimustuloksista on se, että jatkokehitystä suomalaisen aamiaismajoituksen markkinointi vaatii, ja yhtenä aiheena voisi olla esimerkiksi oikean hakupalvelujärjestelmän luominen.
Aamiaismajoitus on Keski-Euroopassa ja Britanniassa perinteinen, tunnettu ja käytetty majoitusmuoto, mutta Suomen oloissa edelleen verrattain harvalukuisen käyttäjäjoukon suosiossa. Monien maiden aamiaismajoituksen saatavuutta helpottaa netistä löytyvät hakupalvelut, joidenlaista ei Suomessa ole tarjolla. Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen kanssa yhteistyönä tehdyn opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää aamiaismajoitusta tarjoavien yritysten nykyisiä markkinointikanavia ja niiden riittävyyttä sekä yrittäjien kiinnostusta netin hakupalvelulle.
Empiirinen osuus toteutettiin sähköpostikyselynä, jossa kohderyhmänä olivat ProAgria Keskusten luokitustietojärjestelmästä poimitut aamiais- ja maatilalomamajoitusta tarjoavat yritykset. Sähköpostikyselyn lisäksi tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia ja tulevaisuustaulukkoa. Benchmarking toteutettiin vertailemalla Irlannin ja Ranskan tilannetta aamiaismajoituksen ja olemassa olevien hakupalvelujärjestelmien osalta Suomen tilanteeseen. Saatujen tulosten pohjalta luotiin kolme mahdollista tulevaisuudenkuvaa eli skenaariota konkretisoimaan aamiaismajoituspalvelun mahdollisuuksia vaihtoehtoisissa tulevaisuudenkuvissa. Teoreettinen viitekehys muodostui markkinoinnin käsitteistön pohjalle.
Tutkimuksen tulos on, että myös suomalaiset aamiaismajoitusta tarjoavat yritykset ovat kiinnostuneita netin hakupalvelujärjestelmästä. Yrittäjät kokevat, etteivät nykyiset markkinointikanavat ja – keinot ole riittäviä asiakkaiden tavoittamiseksi. Merkittävää eroa ei ollut sillä, tarjottiinko aamiaismajoitusta pää- vai sivutoimisesti, uusia keinoja kaivattiin joka tapauksessa. Tuntuma tutkimustuloksista on se, että jatkokehitystä suomalaisen aamiaismajoituksen markkinointi vaatii, ja yhtenä aiheena voisi olla esimerkiksi oikean hakupalvelujärjestelmän luominen.