Arvoista koruiksi : Käyttäjälähtöistä suunnittelua messuille
Ylinampa, Saana; Muhonen, Virpi (2010)
Ylinampa, Saana
Muhonen, Virpi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216719
Tiivistelmä
Opinnäytetyö syntyi pohdinnasta, kuinka voi erottua muotoilijana ja työllistyä valmistumisen jälkeen. Opinnäytetyö toteutettiin parityönä ja sen aiheena oli suorittaa käyttäjälähtöinen tuotesuunnitteluprosessi, jonka tuloksena syntyi neljä korusarjaa. Käyttäjäsegmentoinnissa käytettiin Martti Puohiniemen arvokonfliktitypologiaa, joka jakaa suomalaiset yhdeksään eri ryhmään heidän arvojensa perusteella. Ryhmää edustavaa henkilöä kutsutaan arvotyypiksi.
Kaikkia yhdeksää arvotyyppiä pohdittiin Puohiniemen analyysien avulla. Näiden pohjalta heistä tehtiin visuaaliset hahmot ja heidän korumieltymyksiään kuvattiin mielikuvataulujen avulla. Neljän arvotyypin kohdalla tuotesuunnitteluprosessi eteni valmiiseen korusarjaan asti. Suunniteltujen korusarjojen kohteina olivat kollektiivinen hedonisti, itsenäinen, itseohjautuva universalisti ja individualistinen hedonisti. Tuotesuunnitteluprosessin tavoitteena oli myös omien rajojen kokeilu ja osaamisen kehittäminen.
Suunniteltujen korujen jakelukanavana ovat messut, jonka vuoksi opinnäytetyössä perehdyttiin myös messuihin. Messuihin tutustuttiin tiedonkeruulla ja konkreettisilla messuvierailuilla. Arvokonfliktitypologian eri ryhmät vierailevat eri messuilla arvojensa mukaan. Eri messuista valittiin tähän opinnäytetyöhön tarkasteltavaksi häämessut. Korusarjoja ei kuitenkaan suunniteltu hääkoruiksi, vaan suunnittelun kohteena olivat nimenomaan häämessuilla vierailevat arvotyypit. Tuotesuunnitteluprosessin tuloksena syntyneet korusarjat ovat nimeltään Muisto, Ruska, Erämään lilja ja Tuulen taide.
Kaikkia yhdeksää arvotyyppiä pohdittiin Puohiniemen analyysien avulla. Näiden pohjalta heistä tehtiin visuaaliset hahmot ja heidän korumieltymyksiään kuvattiin mielikuvataulujen avulla. Neljän arvotyypin kohdalla tuotesuunnitteluprosessi eteni valmiiseen korusarjaan asti. Suunniteltujen korusarjojen kohteina olivat kollektiivinen hedonisti, itsenäinen, itseohjautuva universalisti ja individualistinen hedonisti. Tuotesuunnitteluprosessin tavoitteena oli myös omien rajojen kokeilu ja osaamisen kehittäminen.
Suunniteltujen korujen jakelukanavana ovat messut, jonka vuoksi opinnäytetyössä perehdyttiin myös messuihin. Messuihin tutustuttiin tiedonkeruulla ja konkreettisilla messuvierailuilla. Arvokonfliktitypologian eri ryhmät vierailevat eri messuilla arvojensa mukaan. Eri messuista valittiin tähän opinnäytetyöhön tarkasteltavaksi häämessut. Korusarjoja ei kuitenkaan suunniteltu hääkoruiksi, vaan suunnittelun kohteena olivat nimenomaan häämessuilla vierailevat arvotyypit. Tuotesuunnitteluprosessin tuloksena syntyneet korusarjat ovat nimeltään Muisto, Ruska, Erämään lilja ja Tuulen taide.