Tapahtumapalvelutuotteen rakentaminen : ohjelmapalvelun tuotteistaminen
Peltonen, Juho (2010)
Peltonen, Juho
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116693
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyönäni erilaisista ohjelmapalveluista koostuvan tapahtumapalvelutuotteen, jonka tarkoituksena on oheisohjelmapalvelujen tarjoaminen suomalaisille kesämarkkinoille ja -tapahtumille. Työn tilaajatahona toimi jyväskyläläinen tapahtumatuotantoyhtiö ACE Revolutions. Työni varsinaisena tavoitteena oli luoda valmis tapahtumapalvelukokonaisuus, jonka valmistuttua tilaajayhtiö voisi liittää sen osaksi tarjontaansa tapahtumatuotantojen osalta.
Kesämarkkinoita ja erilaisia pienempien paikkakuntien kesätapahtumia on maassamme järjestetty jo vuosien ajan. Monien markkinoiden oheisohjelmaosuuksien jatkuvan kasvun myötä itse markkinoiden yhteyteen on usein alkanut nousta jopa erillisiä viihdetapahtumia. Ohjelman järjestäjät ovat kuitenkin harvoin viihdealan osaajia tai ammattilaisia. Opinnäytetyönä luomani palvelun ajatuksena onkin tarjota juuri pienille, pääosin talkootyönä järjestettäville markkinatapahtumille ammattimaisia oheisohjelmapalveluja ja vastata käytännön toteutuksesta ennen ja jälkeen tapahtuman. Kun ohjelmapuolen toteuttaa alusta loppuun ulkopuolinen taho, voi markkinajärjestäjä keskittyä itse tapahtuman järjestelyihin.
Työn tarkoituksena oli myös löytää väylä, jota ei vielä alalla yleisesti oltu osattu hyödyntää. Ohjelmapalvelutuotteen rakentamisen merkitys itsessään ei luultavasti ole kovin mullistava ammattialalle, mutta onnistuneena sillä voi olla sitä toteuttavalle yritykselle suurikin merkitys. Mikäli tuote saa myös vallattua alaa markkinoilta, voi sen konsepti hyvinkin vakiintua jopa käsitteeksi alalla.
Koko prosessi koostui pääosin kolmesta eri vaiheista, joita olivat asiakastarpeiden kartoitusta varten toteutettu kyselytutkimus, ohjelmapalveluiden luominen tutkimuksen perusteella, sekä valmiin palvelun myyminen.
Käyn opinnäytetyössäni läpi käytännön prosessiin liittyviä käsitteitä ja pyrin pohtimaan niitä myös alan kirjallisuuden avulla. Opinnäytetyö sisältää myös toimeksiantajan, ACE Revolutionsin esittelyn. Lopuksi käyn vielä läpi käytännön osuuden tapahtumat alusta loppuun.
Kesämarkkinoita ja erilaisia pienempien paikkakuntien kesätapahtumia on maassamme järjestetty jo vuosien ajan. Monien markkinoiden oheisohjelmaosuuksien jatkuvan kasvun myötä itse markkinoiden yhteyteen on usein alkanut nousta jopa erillisiä viihdetapahtumia. Ohjelman järjestäjät ovat kuitenkin harvoin viihdealan osaajia tai ammattilaisia. Opinnäytetyönä luomani palvelun ajatuksena onkin tarjota juuri pienille, pääosin talkootyönä järjestettäville markkinatapahtumille ammattimaisia oheisohjelmapalveluja ja vastata käytännön toteutuksesta ennen ja jälkeen tapahtuman. Kun ohjelmapuolen toteuttaa alusta loppuun ulkopuolinen taho, voi markkinajärjestäjä keskittyä itse tapahtuman järjestelyihin.
Työn tarkoituksena oli myös löytää väylä, jota ei vielä alalla yleisesti oltu osattu hyödyntää. Ohjelmapalvelutuotteen rakentamisen merkitys itsessään ei luultavasti ole kovin mullistava ammattialalle, mutta onnistuneena sillä voi olla sitä toteuttavalle yritykselle suurikin merkitys. Mikäli tuote saa myös vallattua alaa markkinoilta, voi sen konsepti hyvinkin vakiintua jopa käsitteeksi alalla.
Koko prosessi koostui pääosin kolmesta eri vaiheista, joita olivat asiakastarpeiden kartoitusta varten toteutettu kyselytutkimus, ohjelmapalveluiden luominen tutkimuksen perusteella, sekä valmiin palvelun myyminen.
Käyn opinnäytetyössäni läpi käytännön prosessiin liittyviä käsitteitä ja pyrin pohtimaan niitä myös alan kirjallisuuden avulla. Opinnäytetyö sisältää myös toimeksiantajan, ACE Revolutionsin esittelyn. Lopuksi käyn vielä läpi käytännön osuuden tapahtumat alusta loppuun.