Markkinointitapahtuma Case: IVT Center Riihimäki
Joensuu, Inka (2010)
Joensuu, Inka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916079
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona IVT Center Riihimäelle. Sen aiheena on markkinointitapahtuman suunnittelu ja toteuttaminen käytännössä. Markkinointitapahtuma järjestettiin 25–26.9.2010. IVT Center Riihimäki kuuluu kansainväliseen ketjuun, joka myy maa-, ilma/vesi- ja ilmalämpöpumppuja sekä asentaa ja huoltaa niitä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on parantaa ja tehostaa IVT Center Riihimäen lämpöpumppujen markkinointia sekä uusasiakashankintaa. Idea opinnäytetyöhön pohjautuu IVT Centerin tarpeeseen, koska yrityksen markkinointi on melko vähäistä.
Lämpöpumput ovat yleistyneet Suomessa nopeasti. Tähän vaikuttavat muuan muassa lämpökustannusten ja sähkön hinnan nousu sekä lämpöpumppujen nopea asennus ja vähäinen huollon tarve. Lämpöpumppujen suosion kasvaessa myös niiden toimittajien määrä lisääntyy ja kilpailu kiristyy.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu markkinoinnin kirjallisuudesta. Teoriassa käsittelen tapahtumamarkkinointia osana markkinointiviestintää. Toiminnallisen osuuden olen raportoinut vaihe vaiheelta suunnittelusta jälkimarkkinointiin sekä esitellyt tutkimustulokset. Tärkeä osa tukimateriaalia olivat IVT Center Riihimäen omistajan haastattelut.
Toteutetun markkinointitapahtuman pohjalta voidaan sanoa, että yritys oli tyytyväinen markkinointitapahtuman toteutukseen ja tuloksiin. Tapahtuma oli onnistunut, sillä paikalle saatiin potentiaalisia asiakkaita ja myynti kasvoi tapahtumaviikonlopun aikana sekä sen jälkeen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on parantaa ja tehostaa IVT Center Riihimäen lämpöpumppujen markkinointia sekä uusasiakashankintaa. Idea opinnäytetyöhön pohjautuu IVT Centerin tarpeeseen, koska yrityksen markkinointi on melko vähäistä.
Lämpöpumput ovat yleistyneet Suomessa nopeasti. Tähän vaikuttavat muuan muassa lämpökustannusten ja sähkön hinnan nousu sekä lämpöpumppujen nopea asennus ja vähäinen huollon tarve. Lämpöpumppujen suosion kasvaessa myös niiden toimittajien määrä lisääntyy ja kilpailu kiristyy.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu markkinoinnin kirjallisuudesta. Teoriassa käsittelen tapahtumamarkkinointia osana markkinointiviestintää. Toiminnallisen osuuden olen raportoinut vaihe vaiheelta suunnittelusta jälkimarkkinointiin sekä esitellyt tutkimustulokset. Tärkeä osa tukimateriaalia olivat IVT Center Riihimäen omistajan haastattelut.
Toteutetun markkinointitapahtuman pohjalta voidaan sanoa, että yritys oli tyytyväinen markkinointitapahtuman toteutukseen ja tuloksiin. Tapahtuma oli onnistunut, sillä paikalle saatiin potentiaalisia asiakkaita ja myynti kasvoi tapahtumaviikonlopun aikana sekä sen jälkeen.