Maahanmuuttajataustaisten lasten esiopetuksen kehitys Tampereella 1999-2010
Hepo-Oja-Ohtola, Sari (2010)
Hepo-Oja-Ohtola, Sari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112816026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112816026
Tiivistelmä
Sari Hepo-oja-Ohtola. Maahanmuuttajataustaisten lasten esiopetuksen kehitys Tampereella 1999–2010. Pori syksy 2010, 33 sivua, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu Diak Länsi, Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyössä selvitettiin maahanmuuttajataustaisten lasten esiopetuksen kehittämistä Tampereella vuosina 1999–2010. Käsitelty ajanjakso on valittu siksi, että tänä aikana Tampereella toimi Sateenkaari-ryhmä kaikkein heikoimmin suomea osaavien maahanmuuttajataustaisten lasten esiopetusryhmänä. Opinnäytetyössä etsittiin syitä ryhmän perustamiseen vuosituhannen vaihteessa ja selvitettiin esiopetuksen kehittymisen vaiheita.
Opinnäytetyössä käsiteltiin aiheeseen liittyviä lakeja, säädöksiä, Tampereen kaupungin strategioita sekä erilaisia projekteja. Lähdemateriaalit saatiin pääasiassa Tampereen kaupungin arkistoista. Julkaisujen lisäksi käytettiin Tampereen kaupungin palveluksessa kyseisenä ajanjaksona maahanmuuttajataustaisten lasten esiopetuksen kehittämisessä mukana olleiden henkilöiden sekä nykyään erityiskasvatuksen koordinaattorina toimivan henkilön henkihenkilökohtaisia tiedonantoja. Työ on historiikinomainen.
Työstä nousi esille maahanmuuttajataustaisten lasten heikko suomen kielen taito varhaislapsuudessa ennen perusopetuksen alkua sekä S2 eli suomi toisena kielenä -opetuksen merkitys lapsen tulevaisuudelle. Lait, säädökset ja kaupungin strategiat määrittelivät toimintaa. Maahanmuuttajataustaisten lasten määrä Tampereella kasvaa edelleen, joten aihe on yhä ajankohtainen.
Diakonia-ammattikorkeakoulu Diak Länsi, Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyössä selvitettiin maahanmuuttajataustaisten lasten esiopetuksen kehittämistä Tampereella vuosina 1999–2010. Käsitelty ajanjakso on valittu siksi, että tänä aikana Tampereella toimi Sateenkaari-ryhmä kaikkein heikoimmin suomea osaavien maahanmuuttajataustaisten lasten esiopetusryhmänä. Opinnäytetyössä etsittiin syitä ryhmän perustamiseen vuosituhannen vaihteessa ja selvitettiin esiopetuksen kehittymisen vaiheita.
Opinnäytetyössä käsiteltiin aiheeseen liittyviä lakeja, säädöksiä, Tampereen kaupungin strategioita sekä erilaisia projekteja. Lähdemateriaalit saatiin pääasiassa Tampereen kaupungin arkistoista. Julkaisujen lisäksi käytettiin Tampereen kaupungin palveluksessa kyseisenä ajanjaksona maahanmuuttajataustaisten lasten esiopetuksen kehittämisessä mukana olleiden henkilöiden sekä nykyään erityiskasvatuksen koordinaattorina toimivan henkilön henkihenkilökohtaisia tiedonantoja. Työ on historiikinomainen.
Työstä nousi esille maahanmuuttajataustaisten lasten heikko suomen kielen taito varhaislapsuudessa ennen perusopetuksen alkua sekä S2 eli suomi toisena kielenä -opetuksen merkitys lapsen tulevaisuudelle. Lait, säädökset ja kaupungin strategiat määrittelivät toimintaa. Maahanmuuttajataustaisten lasten määrä Tampereella kasvaa edelleen, joten aihe on yhä ajankohtainen.